NetCom utvider 4G-dekningen

(Oslo 10. mars 2014)
Fra i dag vil NetCom gi høyhastighets mobilt internett til enda flere nordmenn. Selskapet øker 4G-dekningen fra 50 til 65 prosent gjennom en kraftig utbygging i mars og april. Resultatet blir at 3,2 millioner nordmenn kan surfe lynraskt på mobilen.

NetCom tilbyr i dag 4G i 116 kommuner. Tallet vil nå øke til 166 kommuner ved at de tar i bruk de nylig tildelte 800 MHz-frekvensene. Aktiveringen av basestasjonene på Hovden, Golsfjellet, Geilo og Skeikampen markerer startskuddet på arbeidet som vil pågå over de neste ukene.

– NetComs viktigste oppgave er å sørge for at kundene kan utnytte de mobile mulighetene fullt ut. I dag forventer de fleste å kunne være pålogget overalt, hele tiden, enten man befinner seg hjemme, på hytta eller andre steder. Nettet vårt blir nå enda bedre rustet til å møte de nye mobilvanene, sier August Baumann, administrerende direktør i NetCom.

4G betyr fjerde generasjons mobilnett. 4G gjør at du kan surfe på mobilen med svært raske hastigheter, enten du velger du å se film, laste ned musikk eller sende/motta e-post. Mens 2G- (Edge) og 3G-nettet støtter både tale og mobildata, er 4G-nettet et rent datanett.

------------------

Disse 166 kommunene vil ha 4G-dekning i løpet av mars/april:

Agdenes, Andebu, Aremark, Arendal, Asker, Askvoll, Aukra, Aure, Aurskog-Høland, Averøy, Bamble, Bergen, Birkenes, Bjugn, Bremanger, Bykle, Bærum, Drammen, Drangedal, Eid, Eide, Enebakk, Fet, Flora, Fredrikstad, Frei, Frogn, Froland, Frosta, Fræna, Frøya, Førde, Gaular, Gausdal, Giske, Gjemnes, Gjerdrum, Gjerstad, Gol, Grimstad, Halden, Halsa, Haram, Hareid, Hemne, Hemsedal, Herøy, Hitra, Hobøl, Hof, Hol, Holmestrand, Holtålen, Hornindal, Horten, Hurum, Hvaler, Jølster, Klæbu, Kragerø, Kristiansand, Kristiansund, Krødsherad, Lardal, Larvik, Leksvik, Lesja, Levanger, Lier, Lillehammer, Lillesand, Lørenskog, Malvik, Mandal, Meldal, Melhus, Meråker, Midsund, Midtre Gauldal, Molde, Moss, Nannestad, Naustdal, Nesodden, Nittedal, Nord-Aurdal, Norddal, Nøtterøy, Oppdal, Oppegård, Orkdal, Oslo, Porsgrunn, Rakkestad, Randaberg, Rauma, Re, Rennebu, Rindal, Ringebu, Ringsaker, Rissa, Risør, Rygge, Rælingen, Røros, Røyken, Råde, Sande, Sandefjord, Sandnes, Sandøy, Sarpsborg, Selbu, Selje, Sigdal, Siljan, Skaun, Skedsmo, Ski, Skien, Skiptvet, Skodje, Sola, Songdalen, Stavanger, Stjørdal, Stokke, Stordal, Stranda, Stryn, Sula, Sunndal, Surnadal, Svelvik, Sykkylven, Søgne, Sørum, Tingvoll, Tjøme, Trondheim, Trysil, Tvedestrand, Tydal, Tynset, Tønsberg, Ullensaker, Ulstein, Vang, Vanylven, Vegårshei, Vennesla, Vestby, Vestnes, Vestre Slidre, Volda, Voss, Vågsøy, Våler, Ørland, Ørsta, Øyer, Øystre Slidre, Ål, Ålesund og Ås.

Om NetComs utbygging og modernisering

• 800 MHz-frekvensen ble tidligere brukt til analoge tv-signaler. Nå bruker NetCom den samme frekvensen til å gi kundene tilgang til høyhastighets mobilt bredbånd.
  • Med utbyggingen øker NetCom 4G-dekningen fra rundt 50 prosent til minst 65 prosent. Hundrevis av nye basestasjoner er allerede installert og venter på å bli aktivert.
  • I de delene av landet der det foreløpig ikke er 4G-dekning, kan NetComs kunder surfe på et raskt 3G-nett. Størstedelen av NetComs 3G-nett har den raskeste teknologien som finnes i dag, 42 Mbit/s-standarden, noe som gir svært gode mobile surfeopplevelser.

------------------

For mer informasjon, kontakt:
Severin Roald, kommunikasjonsdirektør i NetCom, tlf 920 30 033, epost
severin.roald@teliasonera.com