Pressemelding: Sterk vekst for NetCom

Sterk vekst for NetCom (Oslo 3. august 2005) NetComs kunder benytter mobilen stadig mer. Tall for andre kvartal viser en omsetningsvekst på 14 prosent og en inntjeningsvekst på 41 prosent. - Vi er meget godt fornøyd med resultatet. Foruten sterk omsetnings- og inntjeningsvekst er det verdt å merke seg at det er en meget bra økning i bruk blant NetComs kunder. 14 prosent omsetningsvekst på tross av at vi har hatt en rekke prisreduksjoner, er svært sterkt, sier administrerende direktør Barbara Thoralfsson i NetCom. Hun sier at omsetningsveksten skyldes at NetCom har flere kunder og at kundene bruker mobiltjenestene enda mer. Inntjeningen opp med 41 prosent EBITDA - det vil si driftsresultat før avskrivninger, renter og skatt, gikk opp fra 456 MSEK i andre kvartal 2004 til 642 MSEK i andre kvartal 2005. Dette er en økning på hele 41 prosent. EBITDA-marginen økte i samme periode fra 29 til 36 prosent. - Vi jobber kontinuerlig med kostnadseffektiviteten i hele organisasjonen. Samtidig legger vi vekt på å få bedre uttelling på markedsmidlene, sier Thoralfsson. Sterk økning i bruk Kundene bruker mobiltjenestene stadig mer. Antall SMS økte med hele 27 prosent, mens antall ringeminutter økte med 17 prosent. I gjennomsnitt ringte NetComs kunder 19 minutter mer per måned sammenlignet med andre kvartal 2004, en økning på hele 11 prosent. - Det er et solid utviklingstrekk som ytterligere styrker mobiltelefonens posisjon som kommunikasjonsverktøy blant nordmenn flest. Selv om vi ser at tjenester som tale og SMS er mest brukt, er det også en god vekst blant andre type tjenester. Så langt i sommer sjekker hver tredje kunde nyheter og været med mobilen, sier Thoralfsson. Flere kunder som ringer mer Kundemassen har økt med 61 000 sammenlignet med andre kvartal i 2004. NetCom har nå 1,3 millioner kunder og fikk 11 000 flere abonnementskunder i kvartalet. Mange av disse har valgt NetCom Trådløs Bedrift. Dette er kunder som har et høyt mobilforbruk. 2. kvartal 20052. kvartal 2004 1. halvår 20051. halvår 2004 Antall kunder (i 1000)1 300 1 239 13001239 Omsetning (MSEK)1 785157133943013 EBITDA (MSEK)6424561253982 EBITDA-margin36 %29 %37%33% SMS-meldinger (millioner)344 272683532 Antall ringemin. per kunde per mnd195176186173 Ytterligere informasjon: Ytterligere kommentarer kan først gis etter pressekonferansen som TeliaSonera avholder i Stockholm kl 1300. Kontaktperson: adm.dir Barbara Thoralfsson 934 00 787 ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no