Samsung til himmels

Samsung Galaxy S III topper NetComs oktobersalg. Allværstelefonene øker i popularitet, mens windows-telefonene har forsvunnet.

- For andre gang i år har Samsung en telefon som når salgstoppen. Merket selger meget godt med fire modeller på topp-ti listen vår i oktober, sier Kristian Renaas, salgsdirektør i NetCom.

Mens det i august var to allværstelefoner på NetComs topp-ti liste er det hele tre modeller i oktober.

- Allværstelefonen har gått fra å være stor, tung og klumpete til å ha sterk merketilhørighet, flott design og gode ytelser. Ikke rart de er populære når de også tåler vann og støv godt, sier Renaas.

Ingen telefoner med Microsoft Windows

For første gang er ikke operativsystemet til Microsoft representert på NetComs oversikt over de mest solgte mobilene.

- Det illustrerer generasjonsskiftet mange nå venter på. Vi ønsker telefoner med operativsystemet velkommen tilbake på topp-ti-listen vår. Det er godt med plass til windows-telefoner i det norske markedet, sier Renaas.

NetCom vil ta inn telefoner fra både Nokia, HTC og Samsung med Microsofts nye Win 8-plattform.

IOS tar Windows’ andeler

Apples IOS er det mest populære operativsystemet, og i oktober økte salget av iPhones på bekostning av Windows-telefoner.

IOS har nå en markedsandel på 54 prosent (52 prosent i september), mens Googles’ Android har 46 prosent, det sammen som de to foregående månedene.

De mest solgte smarttelefonene i oktober*

1. (2)Samsung Galaxy S III
2.
(3) Apple iPhone 4S
3. (1) Apple iPhone 5
4. (5) Apple iPhone 4
5. (4) Samsung Galaxy S II
6. (6) Sony Xperia Go
7. (-) Samsung Galaxy Note II
8. (8) HTC One X
9.
(7) Samsung Galaxy Xcover
10. (-) Sony Xperia Acro S

* Listen er rangert etter salgsvolum og baserer seg på smarttelefonsalget i NetCom Shops (60 butikker), netttbutikken, gjennom kundesenteret og hos forhandlere som selger NetCom. Forrige måneds plassering i parentes.

NetComs definisjon av en smarttelefon

En smarttelefon er en avansert mobil i grenselandet mellom mobiltelefon og datamaskin. Den drives av et mobilt operativsystem og brukeren har selv muligheten til å installere avanserte programmer og applikasjoner på telefonen. Smarttelefonen har berøringsskjerm eller et QWERTY-tastatur, og man kan bruke den til langt mer enn telefonsamtaler og SMS.

Kontaktpersonen i NetCom
Pressekontakt Anders Bigseth