Smarte råd for å spare penger på mobilbruk i utlandet

(Oslo 29. juni 2005) Mange nordmenn skal feriere i utlandet, og de fleste har med seg mobilen. Her er noen enkle råd for å redusere mobilutgiftene.

- Mange forbinder mobilbruk i utlandet med høye utgifter. Men ved å ta noen enkle forhåndsregler trenger det ikke å bli så dyrt, sier kommunikasjonssjef Guri Wormdahl i NetCom. Den sikreste måten å komme tilbake til en ubehagelig regning på, er å ta med seg ringemønsteret utenlands. Ringeprisene er vesentlig høyere, og når man er utenfor Norges grenser, må man i tillegg betale for samtaler man mottar. Betaler til personsvar Mange kjenner ikke til at den som er utenlands også må betale for meldinger som blir viderekoblet til personsvareren. Grunnen til dette er at kundens mobil befinner seg i utlandet, mens personsvareren er i NetComs systemer i Norge. Derfor må den reisende betale for viderekoblingen fra mobilen i utlandet til personsvareren i Norge. I tillegg blir man belastet vanlig ringepris fra det landet man befinner seg i når man ringer opp svareren for å høre på meldingen. Dette kan imidlertid løses på en enkel måte. - De fleste har viderekobling til personsvar når de er opptatt i en annen samtale eller når de ikke rekker å ta telefonen. Disse viderekoblingene kan kundene selv fjerne fra sin egen telefon, og på den måten redusere utgiftene, sier Wormdahl. Det kan dessuten være lurt å legge inn en ny beskjed på personsvareren som forklarer at man er på ferie, men at man gjerne mottar SMS. Dersom man slår av mobiltelefonen vil man imidlertid ikke bli belastet for selve meldingen til personsvar, men man må betale dersom man ringer for å høre på beskjeden. Mobilbudsjett For å gjøre det enklere og mer forutsigbart for kundene har NetCom delt Europa inn i tre soner; Norden, Vest-Europa og Øst-Europa. Det er lik pris for bruk av mobilen innenfor de respektive sonene. Dette gjelder for privatkunder. - På den måten går det faktisk an å sette opp et eget mobilbudsjett for ferien, sier Wormdahl, som også anbefaler alle som skal bruke mobilen utenlands om å sjekke dekning og priser på netcom.no før de reiser. Trenger man hjelp på reisen kan kundesenteret nås fra utlandet ved å ringe +47 924 05050. Kontaktperson: Guri Wormdahl, kommunikasjonssjef 934 34 200 Bjørnar Storeheier, kommunikasjonsrådgiver 932 06 789