Stor interesse for 4G-telefoner

Report this content

Fem av ti telefoner på NetComs salgsoversikt for juni er en 4G-telefon. - Salget stadfester viktigheten av å ha et godt utbygd 4G-nett. 4G gir super surfehastighet, og avlaster samtidig 3G-nettet for trafikk. Det gir alle kunder bedre mobilopplevelser, sier Karl Fredrik Lund, direktør for privatmarkedet i NetCom.

Nordmenn har alltid vært tidlig ute med å kjøpe avanserte mobiltelefoner, og for andre måned på rad er halvparten av de mest populære mobilene hos NetCom en 4G-telefon.

- Mange av kundene våre bruker mobiltelefonen regelmessig til båndbreddekrevende tjenester som videostrømming. Nye brukervaner fordrer både et raskt mobilnett, og en telefon med rask datanedlasting. En 4G-telefon gir topp hastighet i både 3G-nettet og 4G-nettet vårt. Det er en telefon for mobildatagenerasjonen, sier Karl Fredrik Lund, direktør for privatmarkedet i NetCom.

Selv om flere produsenter har gode 4G-telefoner til salgs, er det fortsatt Apple og Samsung som dominerer NetComs salgsliste.

- Apple og Samsung har åtte av ti telefoner på salgsoversikten i juni. Det er kanskje litt i overkant. Jeg håper forbrukerne oppdager at det også finnes flotte telefoner fra andre produsenter. Det vil gavne konkurransen i markedet, og dermed også forbrukerne på sikt, sier Lund.

De ti mest solgte smarttelefonene i juni:*

1. (1) Apple iPhone 5
2. (9) Samsung Galaxy S4
3. (4) Apple iPhone 4S
4. (6) Apple iPhone 4
5. (5) Sony Xperia Z
6. (4) Samsung Galaxy S3 LTE
7. (8) HTC One
8. (10) Samsung Galaxy S3 Mini
9. (7)Samsung Galaxy S3
10. (-)    Samsung Galaxy XCOVER 2

* Listen er rangert etter salgsvolum og baserer seg på smarttelefonsalget i NetCom-butikkene (61 butikker), på netcom.no, gjennom kundesenteret og hos forhandlere som selger NetCom. Forrige måneds plassering i parentes.

NetComs definisjon av en smarttelefon
En smarttelefon er en avansert mobil i grenselandet mellom mobiltelefon og datamaskin. Den drives av et mobilt operativsystem og brukeren har selv muligheten til å installere avanserte programmer og applikasjoner på telefonen. Smarttelefonen har berøringsskjerm eller et QWERTY-tastatur, og man kan bruke den til langt mer enn telefonsamtaler og SMS.

Kontaktperson i NetCom:

Anders Bigseth, pressekontakt