NetCom bygger "verdens mest moderne" mobilnett i Trondheim og resten av Trøndelag (8. november 2004) NetCom starter nå utskiftingen til nytt og bedre utstyr på alle mobilsenderne i Trondheim og resten av Trøndelag. Det betyr bedre dekning, enda høyere kvalitet og raskere og bedre mobiltjenester for kundene. - Vi bytter til de nyeste og mest moderne GSM-senderne på markedet, sier dekningssjef Anne Solveig Olstad i NetCom. Jobben med å bytte utstyret i Trondheim starter i morgen, tirsdag, og forventes å være ferdig i løpet av en måneds tid. Utskiftingen betyr at kundene får et enda bedre mobilnett med forbedret dekning og kapasitet. Kundene vil merke en enda høyere kvalitet og færre samtalebrudd. Mobil-senderne vil også bli oppgradert med såkalt EDGE-teknologi. Dette innebærer en datahastighet to til tre ganger raskere enn ISDN. For kundene betyr EDGE blant annet at det blir raskere å lese nyheter på mobilen (WAP), MMS (bildemeldinger) går raskere og at det blir langt raskere å surfe trådløst på internett fra en bærbar PC. Startskuddet i morgen Tidligere i høst har NetCom byttet utstyr i sør-vestre del av Sør-Trøndelag, hele Finnmark og Troms, samt mesteparten av Nordland. Nå starter arbeidet i Sør- og Nord-Trøndelag. - Trondheim er en av våre viktigste byer når vi ser på mobiltrafikken. Derfor er det med stor glede vi nå tar et skikkelig krafttak og bygger ut med det nyeste og beste mobilutstyret i Trøndelags-fylkene. Vi skal gjøre alt for at kundene ikke skal merke noe til selve arbeidet. Siden dette er svært omfattende kan det hende noen kunder vil oppleve dekningsbortfall i korte perioder, sier Olstad. De fleste utskiftninger vil bli foretatt om natten slik at kundene ikke skal oppleve dette. Kontaktperson: Anne Solveig Olstad, dekningssjef 920 33 006 Fakta om EDGE: · EDGE står for Enhanced Data rates for Global Evolution · EDGE vil kunne oppnå en overføringshastighet for mobil data på mellom 128 og 200 kb/s. Til sammenligning gir en ISDN-linje en hastighet på 64 kb/s. · EDGE bygges i det eksisterende GSM-mobilnettet. · Mobiltelefonen må støtte EDGE for at kundene kan ta i bruk den nye teknologien. Mange av telefonene på markedet støtter i dag dette. ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no