NetCom bygger nytt super-mobilnett i Finnmark

NetCom bygger nytt super-mobilnett i Finnmark (17. august 2004) NetCom har nå startet utskiftingen til nytt og bedre utstyr på alle sine mobilsendere i Finnmark. Det betyr bedre dekning og høyere kvalitet. - Vi bytter til de nyeste og mest moderne GSM-senderne på markedet, sier dekningssjef Anne Solveig Olstad i NetCom. Jobben startet i nå helgen, og forventes å være ferdig i begynnelsen av september. Utskiftningen betyr at kundene får et enda bedre nett med forbedret dekning og kvalitet. Senderne vil også bli oppgradert med såkalt EDGE-teknologi. Dette innebærer en datahastighet to til tre ganger raskere enn ISDN (128-200 kb/s). EDGE vil være tilgjengelig rundt årsskiftet. Startet i Kirkenes Vi har delt Finnmark i to og jobber oss ut i fra baser; Alta og Tana. Arbeidet har allerede startet i Kirkenes. - Vi skal gjøre alt for at kundene ikke skal merke noe til selve arbeidet, men siden dette er svært omfattende kan det hende noen kunder vil oppleve dekningsbortfall i korte perioder, sier Olstad. De fleste utskiftninger vil bli foretatt om natten slik at kundene ikke skal oppleve dekningsutfall. Kontaktperson: Anne Solveig Olstad, dekningssjef 920 33 006 Fakta om NetCom as NetCom har hatt en sterk og jevn vekst siden det brøt telemonopolet i 1993, og hadde i 2003 en omsetning på om lag 5,4 milliarder kroner, og et overskudd før skatt på 1,501 milliarder kroner. NetCom hadde 1 195 150 kunder pr 31.12.2003. Selskapet har ca. 720 ansatte. NetCom er et heleid datterselskap av TeliaSonera AB. NetCom har over 98 prosent dekning der folk bor og ferdes. Kundesenteret er bemannet 24 timer i døgnet syv dager i uken, året rundt. ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no