• NETCOM GSM AS/

NetCom øker utbyggingstakten for høyhastighets mobilnett - Nesten hele Norges befolkning vil kunne ha dekning i løpet av neste år (Oslo, 29. juni 2004) - Det er viktig for oss å tilby tredje generasjons mobiltjenester (3G) til flest mulig, så raskt og så billig som mulig, sier Barbara Thoralfsson, administrerende direktør i NetCom. Dette får vi til ved å bygge ut den såkalte EDGE-teknologien - en videreutvikling av dagens GSM-nett. Dette innebærer en hastighet to til tre ganger raskere enn ISDN (128-200 kb/s). Samtidig med dette fortsetter NetCom utbyggingen av UMTS-nettet. I november 2000 fikk NetCom konsesjon til å bygge UMTS med en befolkningsdekning på 76,5 prosent. Denne utbyggingen pågår for fullt, men for at en større del av befolkningen enda raskere skal få tilgang til 3G-tjenenester med høyere kvalitet, skal NetCom i tillegg bygge EDGE. - Kundene er ikke opptatt av teknologi, men av hva den kan brukes til og hvor den kan benyttes. Arealdekningen med EDGE vil bli betydelig større enn med UMTS alene, og det er helt vesentlig ut i fra et forbrukerperspektiv. Dette 3G-tilbudet vil gi Norges befolkning et tilbud som utviklingsmessig ligger i front, sier Thoralfsson. Innen utgangen av 2005 vil NetCom kunne, slik det ser ut i dag, tilby 3G-tjenester på et høyhastighets mobilnett til rundt 95 prosent av befolkningen i Norge (i overkant av 4 millioner mennesker). - Mange steder i Norge vil i utgangspunktet ikke bli dekket av UMTS. Derfor ønsker vi i tillegg å benytte en teknologi som vi kan bygge i vårt eksisterende mobilnett, sier Thoralfsson.. Bedre innendørsdekning - EDGE er en fullverdig 3G-teknologi, og vil blant annet gi langt bedre innendørsdekning enn UMTS gir i starten. Dette vil være et viktig fremstøt på veien mot å gjøre Norge til et trådløst rike med gode og rimelige teletjenester til befolkningen, avslutter Barbara Thoralfsson. Kontaktpersoner : Guri Wormdahl kommunikasjonssjef 934 34 200 Fakta om EDGE: · EDGE står for Enhanced Data rates for Global Evolution · EDGE vil kunne oppnå en overføringshastighet for mobil data på mellom 128 og 200 kb/s · Lanseres fortløpende innen utgangen av 2005. ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no