NetCom stanset TelBon AS misbruk av personopplysninger

NetCom stanset TelBon AS misbruk av personopplysninger (Oslo 12. ferbruar 2004) 30. januar stanset NetCom utlevering av personopplysninger til TelBon AS. Opplysningene ble misbrukt i salg og markedsføring av Telenor Mobil AS. TelBon saksøkte NetCom for å få gjenopptatt utleveringen av personopplysningene, men fikk ikke medhold i retten. TelBon AS må betale NetCom 130 000 kroner i saksomkostninger. -NetCom er svært glade for sakens utfall. Vi ønsker å skjerme våre kunder mot uønskede salgssamtaler eller annen markedsføring. Dette har vi lovet kunden i våre abonnementsvilkår, og det akter vi å holde, sier administrerende direktør i NetCom, Barbara Thoralfsson. Hun legger til at hun er svært skuffet over at Telenor Mobil AS har misbrukt personopplysninger til egne markedsføringstiltak, og er alvorlig bekymret for bransjens omdømme. NetCom og andre teleselskap er pålagt av myndighetene å oversende sine kundedatabaser til selskap som driver nummeropplysningsvirksomhet. NetCom har fulgt reglene. NetCom avdekket imidlertid at personopplysningene fra selskapet ble misbrukt i salg og markedsføring av andre. Ikke plikt til utlevering Retten konkluderer med at TelBon AS ikke kan anses for å drive nummeropplysningsvirksomhet. Retten mener derfor at nummeropplysningene er blitt brukt i strid med avtalen mellom NetCom og TelBon, og anser heller ikke at NetCom har noen utleveringsplikt av sin kundedatabase. I vilkårene som NetComs kunder signerer ved tegning av abonnement, fremgår det klart at NetComs kundedatabase kun vil bli utlevert i samsvar med reglene om nummeropplysningsvirksomhet, og ikke, under noen omstendighet, solgt videre til andre kommersielle formål. NetCom vil fremdeles gi kundedata direkte til Telenor Teleservice AS i henhold til gjeldende regler for nummeropplysning. Dette er saken · NetCom og andre teleselskap er pålagt av myndighetene å oversende sine kundedatabaser til selskap som driver nummeropplysningsvirksomhet. · NetCom stanset 30. januar utlevering av nummeropplysning til TelBon AS, etter at det ble oppdaget at opplysningene ble misbrukt til salg og markedsføring av Telenor Mobil AS. · TelBon AS saksøkte NetCom for å få gjenopptatt utleveringen. · Retten ga NetCom medhold, og anser at NetCom ikke har noen utleveringsplikt etter ekomloven § 7-4, jf. Nummerforskriften § 12. · NetCom ønsker å komme urene metoder til livs, og er opptatt av å fremme rettferdig konkurranse i det norske mobilmarkedet. Det er viktig for NetCom å beskytte kundenes personvern, og stanset derfor TelBon AS misbruk av personopplysninger. Dette er TelBon AS · 50 prosent eid av Telenor, 50 prosent eid av Bonnier DM AS Kontaktpersoner: Guri Wormdahl, kommunikassjonssjef i NetCom 934 34 200 Fakta om NetCom as NetCom har hatt en sterk og jevn vekst siden det brøt telemonopolet i 1993, og hadde i 2003 en omsetning på om lag 5,4 milliarder kroner, og et overskudd før skatt på 1,501 milliarder kroner. NetCom hadde 1 195 150 kunder pr 31.12.2003. Selskapet har ca. 720 ansatte. TeliaSonera AB eier 100% av aksjene i NetCom as. NetCom har rundt 98 prosent dekning der folk bor og ferdes. Kundesenteret er bemannet 24 timer i døgnet syv dager i uken, året rundt. NetCom as, Sandakerveien 140, 0485 Oslo, P.B 4444 Nydalen, 0403 Oslo Tel: 23 88 80 00, Fax: 23 88 80 14 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/13/20040212BIT20790/wkr0006.pdf Pdf-versjon