Ny rekord for AvtaleGiro

Report this content

Aldri tidligere har så mange benyttet seg av AvtaleGiro. For første gang har BBS registrert nesten 51 millioner regninger som AvtaleGiro. – En gledelig utvikling som viser at stadig flere ser AvtaleGiro som en veldig effektiv og god løsning, sier forretningsansvarlig for betalingsløsninger i BBS, Bent Hansen.

Bare i løpet av fjoråret ble det registrert over 1 million nye faste betalingsoppdrag mellom privatpersoner og bedrifter. Totalt eksisterer det nå omtrent 8,25 millioner faste betalingsoppdrag.

-Dersom Ola og Kari Nordmann ikke hadde benyttet AvtaleGiro måtte nesten 51 millioner regninger ha blitt betalt på en annen måte, poengterer Hansen. – Hvilke samfunnsmessig konsekvenser dette ville ha medført vites ikke, men det ville trolig ha vært brukt betydelig mer papir i samfunnet. Samtidig som den enkelte forbruker ville brukt mer tid til å betale sine faste regninger.

AvtaleGiro er en tjeneste for automatisk betaling av faste regninger. Med AvtaleGiro sørger banken for at regningene betales direkte fra konto på forfallsdato. Alle banker i Norge tilbyr tjenesten og omtrent 6 600 bedrifter er tilknyttet ordningen. Bare i løpet av 2007 tok 472 nye bedrifter ordningen i bruk.

-Det er tydelig at stadig flere velger å bruke tiden på noe annet enn å betale regninger, fortsetter Hansen. Utviklingen viser at brukerne opplever AvtaleGiro som den beste måten å betale faste regninger på.

Bedriften inngår en avtale om AvtaleGiro med egen bank og banken er en støttespiller i etableringsfasen. Deretter kan bedriften tilby AvtaleGiro til sine kunder. – Vi forventer fortsatt vekst for denne tjenesten etter hvert som stadig flere bedrifter og bedriftskunder vil innse fordelene ved å ta i bruk en slik løsning, sier Hansen.

Dette er AvtaleGiro:
- Bedre kontroll. AvtaleGiro er en tjeneste for automatisk betaling av faste regninger. Med AvtaleGiro blir regningene betalt direkte fra konto på forfallsdato.
- Oversikt. Man har alltid full oversikt og kontroll med konto via kontofon, nettbank og kontoutskrift.
- Varsling. Man slipper å tenke på regningene selv, betaling skjer automatisk på forfallsdato. Du får alltid varsling i forkant av en betaling.
- Stans av enkeltstående betalinger. En betaler kan frem til dagen før angitt betalingsdag stoppe betalingen.