Terra-Gruppen har inngått driftsavtale for minibanker med BBS

Terra-Gruppen AS har inngått en avtale med BBS om drift av 250 minibanker som de 78 bankene i Terra Gruppen har i det norske markedet.

Avtalen som nå er inngått har en årlig kontraktsverdi på 10 millioner kroner. Avtalen innebærer også at de banker som vil, kan selge sine minibanker til BBS med derav tilhørende service. Dette gir BBS en opsjon på ytterligere 50 millioner kroner.

Gjennom avtalen flyttes de 250 minibankene som bankene i Terra-Gruppen har over til systemet Base 24. Dette er verdens mest utbredte system for innsamling og behandling av betalingstransaksjoner. I Norge benyttes løsningen hovedsakelig til innsamling av korttransaksjoner fra minibanker og POS terminaler. Terra-Gruppen skal nå benytte plattformen (BASE 24) som DnB NOR flyttet over til BBS i 2006.

- Hovedårsaken er å få en felles teknologisk minibank- og kortplattform samt et ledd i den totale effektiviseringen av automat – og kontanthåndteringen sier Lorang Eriksen, Direktør for Betalingsformidling og kort i Terra-Gruppen.

Arbeidet med å flytte minibankene over på ny løsning vil være avsluttet innen utgangen av 2008.

- Avtalen med Terra-Gruppen er en bekreftelse på at BBS er en konkurransedyktig aktør innenfor området automat og kontanthåndtering sier Roger Aamoth, Forretningsansvarlig i BBS.

Kontantautomater er et viktig satsningsområde for BBS. Selskapet har ambisjon om å bli den ledende aktøren i Norden og kan tilby markedets ledende system for innsamling av minibanktransaksjoner ovenfor det norske og det nordiske markedet.