Mot nytt rekordår for norsk reiseliv

Report this content

De norske reiselivsnæringene venter at 2006 blir et nytt rekordår, ifølge en stor undersøkelse NHO Reiseliv har gjennomført i forbindelse med rapporten Reiseliv 2006. Men skal målet om en million flere turister til Norge innen 2010 nås, må verdens fremste reiselivsprodukt markedsføres enda bedre.

Norske og utenlandske turister la igjen nærmere 80 milliarder kroner i Norge. 2006 ventes å være det tredje året på rad med omsetningsvekst for reiselivet. Samtidig uttrykker næringene stor fremtidstro. Av de rundt 1200 respondentene i NHO Reiselivs undersøkelse venter 53 prosent en omsetningsvekst på over fem prosent i år. Hele 16 prosent venter en omsetningsvekst på over ti prosent. - Vi er glad for optimismen i bransjen. Reiseliv er en av verdens raskest voksende næringer og noe av den veksten må også tilfalle Norge. Men vi skulle gjerne sett at Norge tok en enda større del av kaken. Da må vi gjøre landet vårt bedre kjent. Vi har et fantastisk produkt å selge, men det er trist at så få reisende virkelig kjenner til Norge som reisemål, sier Knut Almquist, administrerende direktør i NHO Reiseliv. Aktørene i reiselivs-Norge har samlet seg om et felles mål: Å trekke én million flere utenlandske besøkende innen 2010, i tillegg til vekst i innenlandsmarkedet. Reiselivsaktørene nevner internasjonal markedsførings som viktigste suksesskriterium i NHOs reiselivsundersøkelse, for å nå dette målet. - Flere turister til Norge er også avgjørende for å skape sterkere reiselivsbedrifter. Reiselivet har etter flere tunge år greid å snu trenden og er på vei opp, men marginene i næringene er fortsatt for lave. Får vi flere utenlandske turister til å benytte våre reiselivsprodukter hele året kan reiseliv bli en av Norges viktigste landbaserte næringer, sier Almquist. Rapporten Reiseliv 2006 oppsummerer de siste års utvikling i reiselivs-Norge og de utfordringer som næringene står ovenfor. NHO Reiseliv har også bidratt til å utvikle NHOs reiselivsstrategi med råd og anbefalinger for utviklingen av norsk reiseliv, denne strategien overleveres til Næringsminister Odd Eriksen på onsdag.