En rekke spennende kikkert-nyheter fra Nikon

Report this content

Oslo, 29. januar 2013: Helt siden 1917 har Nikon produsert kvalitetsoptikk. I dag har selskapet gleden av å utvide sitt allerede store sortiment med flere produkter i segmentet «Sport Optics». Nye kikkerter, kikkertsikter, avstandsmålere og teleskop blir for første gang presentert i dag.

Kikkerter
Aculon T01 er en helt ny kikkertserie bestående av moderne høykvalitetskikkerter til en fornuftig pris. Med antirefleksbehandlede linser i flere lag og objektivdiameter på 21 mm sikres et klart og kontrastfylt synsfelt. Serien har kompakt design og et spennende fargeutvalg. Serien egner seg godt for fritidsaktiviteter og reiser. Kikkerten er tilgjengelig i modellene 8x21 og 10x21 i fargene sort, rød, oransje, blå og hvit. Aculon T01 har en veiledende pris fra 539,- til 609,- inkludert moms.

Pressebilder: http://daten.kodiak.de/download/2013_01_23_rsvdhbgz/NIK_FG_ACULON_T01.zip

Aculon A211 er synonymt med kvalitetsoptikk der du får mye for pengene. Serien egner seg til bruk på reiser, gåturer, i naturen og ikke minst på konserter. Serien består av hele ni modeller og dekker de aller fleste behov. Også denne serien har antirefleksbehandlede linser i flere lag og et bredt og sterkt synsfelt. Serien har også asfæriske linser og vrid- og skyvbare øyemuslinger (zoom-modellene har ikke sistnevnte). Alle kikkerter i serien kan monteres på stativ med adapteren som er tilgjengelig som ekstrautstyr (følger med modellene 16x50 og 10-55x50). Serien består av modellene 7x35, 8x42, 10x42, 7x50, 10x50, 12x50, 16x50, 8-16x40 og 10-22x50. Aculon A211 har en veiledende pris fra 839,- til 1 690,-. Serien er tilgjengelig i butikk fra 1. februar 2013.

Pressebilder: http://daten.kodiak.de/download/2013_01_23_shsltwmd/NIK_FG_ACULON_A211.zip

Teleskop
Prostaff 3 er et «must» for alle naturelskere. Den veier kun 620 gram, har en forstørrelsesgrad på 16-48x og vanntett konstruksjon. Objektivdiameteren er på 60 mm. Teleskopet har antirefleksbehandlede linser og prismer i flere lag. Prostaff 3 leveres komplett med en bæreveske og et kompakt stativ. Prostaff Fieldscope er tilgjengelig i modellen 16-48x60. Prostaff 3 har en veiledende pris på 2 990,-.

Pressebilder: http://daten.kodiak.de/download/2013_01_23_vwkjlpbw/NIK_SP_Prostaff_3.ZIP

Avstandsmålere
Coolshot AS er skreddersydd for treningsrunder for den ivrige golferen. Den måler både lineært og horisontalt og tar hensyn til ulendt landskap, hvor sistnevnte forenkler spillet på kuperte golfbaner. Den ergonomisk utformede avstandsmåleren måler eksakt på flagget eller velger fjerntliggende mål. Coolshot har LED-belyst display for bruk under dårlige lysforhold, og har et måleomfang på 4,5-550 m og en 6x21 monokulær kikkert med et bredt synsfelt på 7,5 grader. Denne avstandsmåleren kan ikke brukes til handikaptellende runder. Coolshot AS har en veiledende pris på 2 990,-

Pressebilder: http://daten.kodiak.de/download/2013_01_23_wjklpnwk/NIK_LRF_COOLSHOT_AS.zip

Prostaff 7 er spesielt utviklet for avstandsmåling under jakt. I tillegg til lineær avstandsmåling har den også horisontal avstandsmåling for nøyaktig avstandsbedømmelse i kupert terreng. Den er ergonomisk utformet og har målemetodene «nærmeste måleprioritet» for måling i åpent landskap og «lengste måleprioritet» for måling i skogsterreng. Også dette produktet har LED-belyst display bruk under dårlige lysforhold. Prostaff 7 har måleomfang på 4,5-550mm og en 6x21 monokulær kikkert med et bredt synsfelt på 7,5 grader. Prostaff 7 har en veiledende pris på 2 990,-

Pressebilder: http://daten.kodiak.de/download/2013_01_23_kncvjrgc/NIK_LR_PROSTAFF_7.ZIP

Kikkertsikter
Monarch 3 er helt ny 1-tommers kikkertsiktserie bestående av et stort utvalg modeller fra 1-4x20 opp til 6-24x50. Antirefleksbehandlede linser i flere lag gir et klart og lyssterkt synsfelt. Justeringshjulet for høyde og vind og parallaksejusteringen er fjærbelastet og nullstillbare , som gir god presisjon i et stort avstandsintervall (parallaksejustering finnes på modeller med forstørrelse på 12 ganger eller mer).

Monarch 3 har et «Flip-open-lokk» til objektiver og okularlinser. Serien er vanntett og finnes med et stort utvalg retikler (duplex, BDC/kulebanekompensator, Mildot, fint trådkors, samt fint trådkors med punkt).

Monarch 3 finnes i modellene 1-4x20, 2-8x32, 2,5-10x42, 2,5-10x50, 3-12x42 SF, 4-16x42 SF, 4-16x50 SF, 5-20x44 SF og 6-24x50 SF. Monarch 3 har en veiledende pris fra 2 590,- til 5 490,-.

Pressebilder: http://daten.kodiak.de/download/2013_01_23_gwxrvmhv/NIK_ZF_MONARCH_3.ZIP

Prostaff 5 IL er en helt ny kategori i sortimentet. 1-tommers serien med belyst retikkel og antirefleksbehandlede linser i flere lag retter seg mot en ny kundegruppe på grunn sine spesifikasjoner og lave pris. Justeringshjulene for høyde og vind er fjærbelagte og nullstillbare for best mulig presisjon – også ved store avstander. Begge modellene har parallaksejustering og belyst retikkel (rød og grønn) i fem intensitetssteg. Prostaff 5 finnes med retikkel Duplex og BDC/kulebanekompensator.

Prostaff 5 IL finnes i to modeller, 3,5-14x50 SF IL och 4,5-18x40 SF IL med henholdsvis veiledende pris på 5 090,- og 5 390,-.

Pressebilder: http://daten.kodiak.de/download/2013_01_23_lxmsmgmw/NIK_ZF_PROSTAFF_5_IL.ZIP

For ytterligere informasjon, kontakt:
Christian Hersborn, Product coordinator Nikon Sport Optics, +46-703-212796, christian.hersborn@nikon.se