Den første Nissan LEAF har ankommet Norge – for å være medi miljørace!

(Oslo, 6.juni 2011) I morgen går startskuddet for Zero Emission Rally 2011 ved Vikingskipet i Hamar, og miljøbilprodusenter fra verden over står klare for å bryne seg på utfordringene som venter i det 600 km løpet, gjennom billedskjønne omgivelser, fra Hamar til Oslo.

‘Årets bil i verden 2011’, Nissan LEAF, som nylig ble den første helelektriske bil som har oppnådd toppscore i Euro NCAPs tøffe kollisjonstestprogram, er forventet å ankomme det norske markedet til høsten, men den første LEAF er allerede på plass i Hamar for å delta Zero Emission Rally 2011.

- Det blir veldig spennende å se Nissan LEAF i årets Zero Rally. Grunnen til at vi arrangerer Zero Rally er for å få vist fram alle de gode klimabilene og de teknologiske nyvinningene som kommer i bilverden. Nissan LEAF er et av de fremste eksemplene på det, sier politikkansvarlig i ZERO Gøril Andreassen.

Nissan LEAF skal gjennom flere typer etapper som vil teste hele spekteret av kjøretøyets ytelser, og arrangementsansvarlig Ina Bjørnrå er klar på at dette er den ultimate utfordringen for de påmeldte bilene.

− Zero Rally er en perfekt måte å vise fram klimabiler på. Her må lagene bevise at deres miljøvennlige biler er godt manøvrerbare, er gjerrige på drivstoffet, har rask akselerasjon og mye mer, sier arrangementsansvarlig Ina Bjørnrå.

Årets utgave er det tredje i rekken, og Zero Emission Rally har utviklet seg stort siden 2009, da Kronprins Håkon Magnus kjørte løpets første etappe. Nå er det duket for at flere innen nullutslippskategorien skal kunne stille til start, og utover den elektriske klassen, hvor LEAF skal konkurrere mot blant annet Mitsubishi i-MiEV og Citroen C-Zero, vil racet også omfatte kjøretøy fra hydrogen- og biodrivstoffkategorien, samt hybridbiler.

Rallyet, som strekker seg over tre dager fra 7. til 9.juni, blir arrangert av Zero Emission Resource Organization (ZERO) og overvåkes av FIA-representanter fra Norges Bilsportforbund (NBF).

For mer informasjon om Zero Rally 2011 og Nissan LEAFs deltagelse, kontakt:

Gøril Andreassen, politikkansvarlig i ZERO

Phone: +47 995 62 669, E-mail: goril@zero.no

Ina Bjørnrå, arrangementsansvarlig Zero Rally 2011

Phone: +47 905 78 129, E-mail: ina@zero.no

Frode Langli, Markedssjef, Nissan Norge

Phone: +47 916 89 683, E-mail: flangli@nissan-europe.com

Om Nissan i Europa

Nissan har om lag 12 500 ansatte i sin europeiske virksomhet innenfor design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk og salg og markedsføring. I kalenderåret 2010 solgte selskapet 555 000 biler i 47 markeder i Vest- og Øst-Europa inkludert Russland. I tillegg produserte selskapet totalt 527 966 biler i sine fabrikker i Spania og Storbritannia.

Nissan Nordic Europe er Nissans import- og markedsorganisasjon for Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Latvia og Litauen. Selskapet har omkring 170 ansatte og har sitt hovedkontor i Finland.