NISSAN DELTAWING RIR IGJEN - BILEN ER PÅMELDT FINALEN I DEN AMERIKANSKE LE MANS SERIEN

LE MANS 24 TIMERS KONSEPT RACERBILEN ER TILBAKE PÅ BANEN

• Le Mans fansens favoritt deltar i sitt andre løp
  • Etterspørselen etter den nyskapende racerbilens tilbakekomst har vært høy etter at den dessverre fikk en hjerteskjærende exit fra Le Mans løpet i juni
  • Lucas Ordonez, som er uteksaminert ved Nissans GT Academy, skal kjøre i Petit Le Mans sammen med American Le Mans Series PC klassevinner Gunnar Jeannette
  • Nissan DeltaWing kan kjøre som en del av den amerikanske Le Mans serien fra 2013
  • Michelin er tilbake som teampartner

Teamet bak den radikale Nissan DeltaWing har uttalt at det har noen "uavklarte saker" etter å ha blitt skjøvet ut av det berømte Le Mans 24 Hours i juni, vil fansens favoritt komme tilbake for å avslutte det den startet opp i arrangementets lillebror, Petit Le Mans.

Den nyskapende pilformede Nissan DeltaWing, som bergtok hjertene til 240.000 24-timers løpet i Le Mans for tre måneder siden vil konkurrere igjen i neste måneds American Le Mans Series (ALMS) finale i Road Atlanta, USA, i perioden 17.-20. oktober. Anført av Nissan Americas styrenestleder Bill Krueger, fant kunngjøringen sted 17. september ved Nissans nordamerikanske hovedkvarter i Nashville, Tennessee.

Nissan DeltaWing er designet og bygget med tanke på å fullføre det berømte Le Mans 24 Hours med bare halvparten av drivstofforbruket og halvparten av dekkforbruket sammenlignet med sine konkurrenter, men Nissans bil ble tvunget til å trekke seg fra det franske klassiske løpet etter seks timer etter kontakt med en annen bil.

Skjebnen til den japanske Nismo-føreren Satoshi Motoyama, som heroisk prøvde å reparere kollisjonsskaden på siden av Le Mans banen i 90 minutter før han måtte innrømme nederlaget, gjorde at han fikk massiv støtte fra fansen som krevde at bilen måtte komme tilbake til racerbanen. Disse blir nå tilfredsstilt.

Allerede inngåtte avtaler om andre løp innebærer at alle tre av Nissan DeltaWings Le Mans førere - Motoyama, Marino Franchitti og Michael Krumm – ikke er tilgjengelige for det prestisjefylte Petit Le Mans ALMS løpet. Nissans opprinnelige GT Academy mester, spanjolen Lucas Ordonez skal kjøre bilen i Road Atlanta, sammen med American Le Mans Series 2011 PC klassevinneren Gunnar Jeannette.

Darren Cox, administrerende direktør i Nissan i Europa, sa: «Le Mans var en stor suksess for oss – bilen gjorde alt vi ville at den skulle gjøre og mer til, og beviste dermed at pionerteknologien vi testet ut i verdens mest offentlige laboratoriearbeid er god nok og er et levedyktig alternativ for en bærekraftig framtid for motorsporten.

«Det eneste som ikke gikk vår vei var måten løpet sluttet på for oss, noe som lå helt utenfor vår kontroll. I og med at vi hadde bevist at teknologien fungerte var det vanskelig å være skuffet, men vi var svært glad for den massive støtten og goodwill-en som kom til oss fra fansen, så nå føler vi at vi skylder dem å kjøre løp igjen.

«Jeg er svært stolt over at Lucas får sin sjanse i bilen - GT Academy er en stor innovasjon innen motorsport som gjør elitesporten billøp oppnåelig for flere, inkludert de som ikke har tilgang til store budsjetter og sponsorstøtte. Lucas er et levende bevis på at innovasjon virker.»

«Vi er svært glade for å kunne ønske Gunnar velkommen til Nissan DeltaWing teamet. Han er tidligere American Le Mans Series mester og kjenner Road Atlanta som sin egen håndflate, så han er et perfekt tilskudd til laget.»

Teamet tror at det 1000 miles lange Petit Le Mans løpet er et perfekt løp for Nissan DeltaWing ikke bare for å gi fansen den løpsavslutningen de ønsker seg, men også for å vise dens styrke på en mer tradisjonell bane, i motsetning til høyhastighetsbanen på Le Mans, som også bruker offentlige veier.

Kunngjøringen kommer idet det avsløres at, som en del av fusjonen mellom ALMS og den andre store sportsbilserien, GRAND-AM Road Racing, vil det bli laget plass for Nissan DeltaWing innenfor reglene for det nye mesterskapet som skal starte i 2014.

Data som er hentet fra en standard LMP2 bil i Le Mans antyder at den bruker 2.350 liter drivstoff og bytter dekk hver 300 miles, og dermed tygger seg gjennom ni sett. Og mens LMP2 bilen hadde et drivstofforbruk på 5 mpg, kjørte Nissan DeltaWing på 10,7 mpg.

Kontakt:

Marina Maneas Bakkum, Informasjonssjef, Nissan Norge, 90 02 13 43, mmaneasbakkum@nissan-europe.com

Taina Erkkilä, Communications director, Nissan Nordic Europe Oy, 358 (0)10 770 5311, terkkila@nissan-europe.com

www.newsroom.nissan-europe.com/no

Om Nissan i Europa

Nissan er blant de utenlandske bilprodusentene med den mest omfattende representasjonen i Europa. Over 12.500 mennesker arbeider med lokalbasert design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk og salg- og markedsføring.  I fjor produserte Nissans anlegg i Storbritannia, Spania og Russland over 528.000 kjøretøyer, inkludert mini-MPV-er, prisvinnende crossovere, SUV-er og varebiler. Nissan tilbyr i dag 24 ulike, innovative produkter på det europeiske markedet og er i posisjon til å bli den ledende japanske bilprodusenten i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og markedsorganisasjon for Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Latvia og Litauen. Selskapet har omkring 165 ansatte og har sitt hovedkontor i Finland. www.nissan.no

Tags: