NISSAN HAR ØKT SALGET I EUROPA MED 5 %

De første seks månedene i 2012 er det solgt 18.000 flere enheter enn i hele 2011, til tross for en utfordrende markedssituasjon

Halvveis inn i kalenderåret 2012 trosser Nissan tendensen med synkende etterspørsel i det europeiske bilmarkedet ved å notere 5 % salgsøkning sammenliknet med i 2011.

Den generelle etterspørselen i Europa for perioden januar–juni gikk ned cirka 4,5 % i 2011, noe som tilsvarer 428.000 enheter. Den synkende etterspørselen skyldes delvis vedvarende økonomisk usikkerhet i Sør-Europa.

Nissan kunngjorde et salg på mer enn 366.000 enheter de seks første månedene i år, noe som utgjør 18.000 flere enheter sammenliknet med samme periode i 2011. Det gode resultatet gjenspeiles også i Nissans generelle andel av det europeiske markedet, som har klatret til et gjennomsnitt på 3,9 % for de første seks månedene.

Juni var en sterk måned og bidro til det gode resultatet. Nissan solgte 65.626 enheter i forrige måned, noe som tilsier 14 % forbedring fra juni 2011 og gir en månedlig andel på 3,9 % (opp 0,6 % fra i fjor).

Populære Qashqai og Juke

Nissans Crossover-serie er sterkere enn noen gang. Bare i juni solgte Nissan flere enn 40.000 Crossovere – hovedsakelig de Sunderland-produserte Qashqai og Juke, noe som utgjør en økning på 23 % fra fjoråret.

Og Nissan ser ut til å kunne fortsette å dominere Crossover-sektoren de kommende årene. Juke NISMO, som passende nok hadde verdenspremiere ved et 24-timers bilrace i Le Mans i Frankrike i forrige måned, blir den første i en serie NISMO-merkede biler med bedre styling, økt ytelse og sportslige egenskaper.

Nissans suksess i personbilmarkedet viste seg også i sektoren lette varebiler (LCV). Til tross for et fall på mer enn 3 % i den generelle etterspørselen etter lette varebiler , økte Nissan salget fra i fjor og forbedret sin andel i personbilmarkedet til 3,1 % gjennom salg av spanskbygde NV200, Navara Pickup.

Nissans viseadministrerende salgsdirektør i Europa, Guillaume Cartier, sier:

«Vanskelighetene som det europeiske bilmarkedet står overfor i 2012, er godt dokumentert. Så når vi oppnår 5 % økning i salgsvolumet halvveis i året, viser det tillit til at vi tilbyr de rette produktene, som appellerer til og dekker behovet til våre europeiske kunder.

Nissan designer, utvikler og produserer et økende antall kjøretøyer i regionen. Mer enn 80 % av salget er av modeller som er produsert ved våre anlegg i Storbritannia, Spania og Russland. Dette gir oss nærhet til kundebasen og gjør det mulig å tilpasse driften etter endringer i markedet.

Det er ingen tvil om at andre halvår vil fortsette å by på utfordringer for alle bilprodusenter, men jeg er overbevist om at vårt modellutvalg, som er et av de bredeste i Europa, vil gi Nissan et nytt vellykket år.»

Markedsandel i Norden på 3,8 %

Nissan Nordic Europe fortsatte å gjøre det sterkt i første halvår. Administrerende direktør i Nissan Nordic Europe, Jacek Gorski sier: «Vi har jobbet i et veldig utfordrende marked, stått overfor skatteendringer i Danmark og Finland og har måttet takle økende usikkerhet som følge av den økonomiske situasjonen i Europa. Vi har klart å oppnå en markedsandel på 3,8 % og har solide planer om ytterligere økning i andre halvår.»

«Rent konkret er vi svært fornøyde med salget av den nyskapende el-bilen Nissan LEAF. Vi har lansert den i hele Norden og i Estland, og vi gjør oss nå klare for å begynne salget i Latvia. Salgstallene for denne modellen øker for hver måned som går – vi er allerede oppe i over 200 biler per måned og nærmer oss 300. Dette er den første elektriske bilen som selges i denne regionen i så stor skala,» forteller Gorski.

Kontaktinformasjon:

Jacek Gorski, administrerende direktør for Nissan Nordic Europe

Om Nissan

Nissan Motor Co., Ltd., Japans andre største japanske bilprodusent har sitt hovedkvarter i Yokohama, Japan og er en integrert hovedpilar i Renault-Nissan Alliance. Selskapet har mer enn 248.000 ansatte på verdensbasis og Nissan ga kundene mer enn 4,8 millioner biler i 2011, noe som genererte inntekter på 9,4 trillioner yen (118,96 milliarder US$). Med et sterkt engasjement for å utvikle spennende og innovative produkter for alle leverer Nissan en omfattende serie på 64 modeller under varemerkene Nissan og Infinity. Nissan er en pioner innenfor nullutslipps mobilitet og selskapet skapte historie med introduksjonen av Nissan LEAF, den første rimelige helelektriske bilen for massemarkedet og vant av mange internasjonale priser inkludert den prestisjefylte prisen for Årets Bil i Japan 2011-2012 og Årets bil i verden 2011.
For mer informasjon om våre produkter, tjenester og engasjement for bærekraftig mobilitet kan du besøke hemmesiden vår på http://www.nissan-global.com/EN/.

Om Nissan i Europa

Nissan er blant de utenlandske bilprodusentene med den mest omfattende representasjonen i Europa. Over 12.500 mennesker arbeider med lokalbasert design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk og salg- og markedsføring.  I fjor produserte Nissans anlegg i Storbritannia, Spania og Russland over 528.000 kjøretøyer, inkludert mini-MPV-er, prisvinnende crossovere, SUV-er og varebiler. Nissan tilbyr i dag 24 ulike, innovative produkter på det europeiske markedet og er i posisjon til å bli den ledende japanske bilprodusenten i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og markedsorganisasjon for Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Latvia og Litauen. Selskapet har omkring 165 ansatte og har sitt hovedkontor i Finland.