NISSAN LEAF LEDET AN I NY VERDENSREKORD

Oslo og Norge har gjennomført den største samlingen av elbiler kjørende samtidig… og de fleste var Nissan LEAF

En ny verdensrekord har blitt gjennomført under ledelse av Electric Vehicle Union (EVU) og Elbilforeningen i det 260,5 elbiler kjørte i salmet flokk fra Maridalen til Oslo sentrum. Den halve bilen var en delt Nissan LEAF, som viser deler av teknologien i en elbil.

Startskuddet gikk fra Maridalen i utkanten av Oslo og verdens reneste og støyfrie. Bilsamling fulgte deretter en 4 km lang rute som var overvåket fra luften av to droner med kameraer for å sørge for å avdekke at alle bilene kjørte og beveget seg samtidig, og dermed kvalifiserte for en ny verdensrekord. Den tidligere rekorden, som ble gjennomført på Silverstone-banen i 2012 og som bestod utelukkende av Nissan LEAF-biler, ble slått med 35,5 elbiler.

Rekordforsøket var åpent for alle elbiler, men likevel var en stor andel av deltakerne representert med Nissan LEAF og totalt var det 129 LEAF som var registrert. Nissans nullutslippsbil er en av bestselgende bilene i Norge og så langt i år er det solgt over 2.600 LEAF som gjenspeiler en markedsandel på 2.9% av personbilmarkedet.

“Selv om dette var et morsomt arrangement, så har det også en alvorlig side,” sa Jean-Pierre Diernaz, direktør for elbiler / EV hos Nissan Europa. “Målet var å vise at elbiler er praktiske biler for hverdagsbruk, men med fordelen av å ikke slippe ut noen skadelige gasser og med mye mindre støy. En kunde fra Hundeidvik, som er over 500 km fra Oslo, deltok i eventet og kom seg fint til Oslo ved hjelp av hurtigladenettverket underveis. Norge er det ledende markedet i Europa, men mange andre land følger nå godt opp og vi ser at elbilsalget i Europa er økende.”

Nissan feiret verdensrekorden ved å overrekke nøklene til de første Nissan LEAF som er kjøpt av Oslo kommune, de første av 1000 elbiler som kommunen skal anskaffe over de neste tre årene.

I tillegg til dette, ga Nissans “Pop-up Café” deltakere og andre gjester og forbipasserende, en sjanse til å lære mer om elbiler og nullutslippsmobilitet. På ”Pop-up Café” på Rådhusplassen, avdekket også Nissan sin neste utfordring - å oppnå en milliard kjørte km med Nissan elbiler innen 1. januar 2015 – siden firmaet oppfordrer flere bileiere til å delta i ”den elektriske revolusjonen”. Dette er kilometer som er kjørt av eksisterende Nissan LEAF eiere, samt fra prøvekjøringer.

“Verdensrekorden hadde kanskje ikke vært så suksessrik uten deltakelsen av Nissan LEAF og deres eiere. Ikke bare er dette Norges mest solgte elbil, det er også verdens favoritt innen nullutlippsbiler – en fantatsisk rekord i seg selv,” uttrykte Jacek Gorski, adm.dir. for Nissan Nordic Europe.

Nissan etablerte også et prøvekjøringsområde der både eksisterende og potensielt nye kunder, kunne prøvekjøre nye Nissan LEAF, som nå bygges i Europa og som inneholder over 100 forbedringer, mange kommet på bakgrunn av direkte innspill fra entusiastiske LEAF-eiere.

Eksperter var på plass for å svare på evt. spørsmål rundt bilen og nullutslippsmobilitet, og for å poengtere hvilke fordeler kunder har gjennom den spesielle nordiske pakken, som følger med Nissan LEAF som er kjøpt gjennom det eksisterende Nissan forhandlernettverket i Norge. I tillegg til oppvarmede seter foran og bak, oppvarmet ratt og sidespeil, samt lyktespylere, inneholder den nordiske pakken batterivarmer for å sørge for problemfri bruk også under de kaldeste forhold. Batterivarmeren finnes kun på biler med nordiske spesifikasjoner, siden de fleste andre steder i Europa ikke oppnår samme lave temperaturer.

Elbiler er blitt meget godt mottatt på det norske markedet, der de i 2012 stod for 2,9 prosent av det totale personbilmarkedet, og det er økende så det blir spennende å se hvor 2013 lander.

Kontakt:

Marina Maneas Bakkum, Informasjonssjef, Nissan Norge, 90 02 13 43, mmaneasbakkum@nissan-europe.com

www.newsroom.nissan-europe.com/no

Om Nissan Europe

Nissan har en av de mest omfattende aktivitetene i Europa av noen av de oversjøiske bilprodusentene og har mer enn 16 000 ansatte innenfor lokalt basert design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk og salgs- og markedsføringsoperasjoner. I fjor produserte Nissans produksjonsanlegg i Storbritannia, Spania og Russland mer enn 695 000 biler inkludert mini-MPVer, prisvinnende crossovere, SUVer og nyttekjøretøyer. Nissan tilbyr nå 24 ulike og innovative produkter for salg i Europa og er posisjonert til å bli det viktigste japanske merket i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og markedsorganisasjon for Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Latvia og Litauen. Selskapet har omkring 165 ansatte og har sitt hovedkontor i Finland. www.nissan.no

Tags: