Nissan med driftsresultat på 1,17 mrd euro i første kvartal

Nissan Motor Co., Ltd., presenterte et driftsresultat på 1,17 milliarder euro for første kvartal i regnskapsåret 2012, som avsluttes 31. mars 2013.

Sammenlignet med regnskapstallene for første kvartal i 2011 har driftsresultatet falt med 20 %. Nedgangen skyldes forverring i valutamarkedet og en unormalt sterk japansk yen. Dessuten har salgskostnadene gått noe opp på grunn av produktfornyelse, særlig i Nord-Amerika. Den generelle prissituasjonen har også vært mindre gunstig enn for fjoråret, ettersom jordskjelvet og tsunamien i Japan i mars 2011 forårsaket leveranseutfordringer til produksjonen.

Nissan solgte totalt sett mer enn 1,2 millioner kjøretøyer på verdensbasis i første kvartal inneværende regnskapsår. Det tilsvarer en oppgang på 14,6 % sammenlignet med samme periode i 2011. Den globale markedsandelen økte med 0,4 % til 5,9 %.

- Nissans prestasjon i første kvartal er respektabel med tanke på utfordringene i de makroøkonomiske forholdene, sier Nissans styreleder og konsernsjef, Carlos Ghosn, og legger til: - Det er fremdeles høy etterspørsel etter våre innovative modeller, og flere spennende biler skal lanseres. Vi er fremdeles i rute for å oppfylle prognosene for det totale regnskapsåret.

Nettoinntektene for Nissan økte med 2,6 % til 20,78 milliarder euro i første kvartal, mens ordinært resultat endte på 1,08 milliarder euro. Nettoinntektene kom på totalt 700 millioner euro.

I perioden april til juni fortsatte Nissan med gjennomføringen av halvårsplanen kalt Power 88, som er utformet for å forbedre produktporteføljen og styrke konsernets varemerke og salgsarbeid på verdensbasis. Som del av denne planen ble det lansert to nye modeller i løpet av kvartalet: Nissan Altima i USA og Nissan NV350 Caravan i Japan.

Tempo og volum for nye produktlanseringer er planlagt å akselerere i de neste kvartalene, med fornyelser av viktige modellinjer under merkene Nissan, Infiniti og Venucia. I tillegg har Nissan forbedret synligheten som merkevare med lanseringen av “WHAT IF”, en global multimediakampanje som er rettet mot trafikknutepunkter for reisende samt digitale kanaler. Salget forventes å øke gjennom resten av regnskapsåret med ytterligere produktlanseringer og merkerelaterte initiativer.

Merknad: Beløpene er konvertert fra yen til euro med en kurs på 102,8, som var den gjennomsnittlige kursen for regnskapsåret frem til dags dato.

Kontaktinformasjon:

Jacek Gorski, administrerende direktør for Nissan Nordic Europe

Om Nissan

Nissan Motor Co., Ltd., Japans andre største japanske bilprodusent har sitt hovedkvarter i Yokohama, Japan og er en integrert hovedpilar i Renault-Nissan Alliance. Selskapet har mer enn 248.000 ansatte på verdensbasis og Nissan ga kundene mer enn 4,8 millioner biler i 2011, noe som genererte inntekter på 9,4 trillioner yen (118,96 milliarder US$). Med et sterkt engasjement for å utvikle spennende og innovative produkter for alle leverer Nissan en omfattende serie på 64 modeller under varemerkene Nissan og Infinity. Nissan er en pioner innenfor nullutslipps mobilitet og selskapet skapte historie med introduksjonen av Nissan LEAF, den første rimelige helelektriske bilen for massemarkedet og vant av mange internasjonale priser inkludert den prestisjefylte prisen for Årets Bil i Japan 2011-2012 og Årets bil i verden 2011.

For mer informasjon om våre produkter, tjenester og engasjement for bærekraftig mobilitet kan du besøke hemmesiden vår på http://www.nissan-global.com/EN/.

Om Nissan i Europa

Nissan er blant de utenlandske bilprodusentene med den mest omfattende representasjonen i Europa. Over 12.500 mennesker arbeider med lokalbasert design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk og salg- og markedsføring. I fjor produserte Nissans anlegg i Storbritannia, Spania og Russland over 528.000 kjøretøyer, inkludert mini-MPV-er, prisvinnende crossovere, SUV-er og varebiler. Nissan tilbyr i dag 24 ulike, innovative produkter på det europeiske markedet og er i posisjon til å bli den ledende japanske bilprodusenten i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og markedsorganisasjon for Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Latvia og Litauen. Selskapet har omkring 165 ansatte og har sitt hovedkontor i Finland.

www.newsroom.nissan-europe.com/no

Tags: