Nissan med godt overskudd i regnskapsåret 2012

Nissan Motor Co., Ltd. har kunngjort de økonomiske resultatene for regnskapsåret som ble avsluttet 31. mars 2013. Nissan har møtt en rekke utfordringer i perioden, men lønnsomheten i fjerde kvartal har likevel medført at selskapet har nådd sitt netto inntektsmål for hele året. Nissan oppnådde også en sterk fri kontantstrøm og styrket sin balanse i regnskapsåret 2012.

10. mai meldte Nissan følgende resultater til Tokyo-børsen, basert på vekslingskurser på 106,8 yen/euro, gjennomsnittskurser for regnskapsåret som ble avsluttet 31. mars 2013:

• Netto inntekter på 90,17 milliarder Euro
  • Driftsresultat på 4,90 milliarder Euro
  • Ordinært overskudd på 4,96 milliarder Euro
  • Netto inntekter på 3,21 milliarder Euro

I regnskapsåret 2012 nådde Nissan salg rekordhøyt salg på 4.914.000 enheter, opp 1,4 % i forhold til regnskapsåret 2011. Ti nye modeller ble lansert på globale markeder, inkludert nye Altima i USA, Sylphy i Kina og Note i Japan.

Carlos Ghosn, styreleder og CEO for Nissan, sa: "Regnskapsåret 2012 ble preget av både suksess og utfordringer for Nissan. Vi avsluttet året med en sunn balanse, ny rekord hva gjelder globalt salg, forbedret merkeposisjon og styrket tilstedeværelse i kritiske vekstmarkeder. Og like viktig er det at vi har iverksatt mottiltak som setter oss i stand til å takle motvinden som ligger foran oss og gjenopprette god vekst. Når vi nå går inn i det tredje året med forretningsplanen Nissan Power 88 er jeg trygg på at vi har den riktige strategien på plass for å oppnå våre forretningsmål."

Når vi ser på salgstallene for de globale markedene, økte salget i USA med 5,4 % til 1,14 millioner enheter. Salgsvolumet i Kina, der salget av japanske merker har blitt påvirket av landenes uenighet om Senkaku øygruppen, sank med 5,3 % fra forrige år, til 1,18 millioner biler. I Europa, inkludert Russland, var salget 660 000 enheter, ned 7,5 %. I Japan sank salget med 1,3 % til 647 000 enheter. Det ble rapportert sterke resultater fra andre markeder, inkludert Thailand, Brasil og Midtøsten, og det totale salget ble 959 000 enheter, opp 16,3 % sammenlignet med året før.

Nissan styrket sin posisjon som den ledende bilprodusenten for elektriske biler og nullutslippsmobilitet i løpet av regnskapsåret. Mer enn 62 000 Nissan LEAF-enheter er solgt på verdensbasis siden bilen ble lansert for et par år siden. I 2012 startet Nissan opp produksjon i USA og Storbritannia for å styrke evnen til økt globalt salg.

Utsiktene for regnskapsåret 2013
De globale salgsprognosene for regnskapsåret 2013 er 5,3 millioner enheter, en økning på 7,8 %. Nissan planlegger lansering av flere nye modeller i regnskapsåret 2013, og blant disse finner vi den første nye modellen under Datsun-merket.

Basert på salgsutsiktene og en vekslingskurs på 122 yen/euro, er de beregnede utsiktene for Nissan i regnskapsåret som avsluttes 31. mars 2014 som følger:

• Netto inntekter forventes å bli  91,80 milliarder Euro
  • Driftsresultat forventes å bli 5,74 milliarder Euro
  • Ordinært overskudd forventes å bli 5,45 milliarder Euro
  • Netto inntekter forventes å bli 3,44 milliarder Euro

Nye rapporteringsregler

På grunn av endringer i rapporteringsreglene vil Nissan benytte en annen metode for rapportering av sine økonomiske resultater fra inntektsåret 2013 og videre fremover. Konkret vil Nissan skifte til Egenkapitalmetoden for regnskapet som starter i regnskapsåret 2013 for vår Joint Venture mellom Nissan og Dongfeng i Kina. Selv om rapporteringen av netto inntekter vil være uendret under den nye regnskapsmetoden, vil inntektsoppgavene i fremtiden ikke lenger inkludere Dongfeng-Nissan's resultater for inntekter og driftsresultater.

Basert på den nye rapporteringsmetoden meldte Nissan følgende prognoser til Tokyo-børsen, basert på vekslingskurser på 122 yen/euro, for regnskapsåret som avsluttes 31. mars 2014:

• Netto inntekter forventes å bli 85,0 milliarder Euro
  • Driftsresultat forventes å bli  5,0 milliarder Euro
  • Ordinært overskudd forventes å bli 5,29 milliarder Euro
  • Netto inntekter forventes å bli 3,44 milliarder Euro

Kontakt:

Taina Erkkilä, Communications director, Nissan Nordic Europe Oy, 358 (0)10 770 5311, terkkila@nissan-europe.com

www.newsroom.nissan-europe.com/no

Om Nissan

Nissan Motor Co., Ltd., Japans andre største japanske bilprodusent har sitt hovedkvarter i Yokohama, Japan og er en integrert hovedpilar i Renault-Nissan Alliance. Selskapet har mer enn 267.000 ansatte på verdensbasis og Nissan ga kundene mer enn 4,9 millioner biler i 2012, noe som genererte inntekter på 9,6 trillioner yen (116,16 milliarder US$) i regnskapsåret 2012. Med et sterkt engasjement for å utvikle spennende og innovative produkter for alle leverer Nissan en omfattende serie på 60 modeller under varemerkene Nissan og Infinity. Nissan er en pioner innenfor nullutslipps mobilitet og selskapet skapte historie med introduksjonen av Nissan LEAF, den første rimelige helelektriske bilen for massemarkedet og vant av mange internasjonale priser inkludert den prestisjefylte prisen for Årets Bil i Japan 2011-2012 og Årets bil i verden 2011. http://www.nissan-global.com/EN/

Om Nissan i Europa

Av bilprodusenter med hovedsete på andre kontinenter har Nissan en av de mest omfattende aktivitetene i Europa med flere enn 14.500 ansatte innenfor lokalt basert design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk og salgs- og markedsføringsoperasjoner. I fjor produserte Nissans produksjonsanlegg i Storbritannia, Spania og Russland flere enn 695.000 biler inkludert minivaner, prisvinnende crossovere, SUVer og nyttekjøretøy. Nissan tilbyr nå 24 ulike nyskapende produkter for salg i Europa og er posisjonert for å kunne bli det viktigste asiatiske bilmerket i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og markedsorganisasjon for Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Latvia og Litauen. Selskapet har omkring 165 ansatte og har sitt hovedkontor i Finland.

Tags: