Nissan produserer Micra nummer 100.000 i India

– Produksjonsmilepæl oppnådd etter kun ett år -

De ansatte ved Renault Nissan Alliance fabrikken i Chennai i India kan i dag feire etter å ha produsert Micra nummer100.000 på bare litt over ett år.

Den første kompakte Micra stasjonsvognen rullet av produksjonsbåndet i mai 2010. Siden da har arbeidsstyrken utvidet seg til nær 4000 (den var opprinnelig på 1500) for å tilfredsstille etterspørselen i India og i hele verden.

Anlegget har kostet 45 milliarder Rupier (om lag 5,5 milliarder kroner) og er den første Renault-Nissan Alliance bilfabrikken, og den 4.generasjonen av den ikoniske Nissan Micra er den første modellen som produseres her.

Den vil få følge, senere dette året, av en helt ny personbil, og i 2012 vil et ferskt nyttekjøretøy bli lagt til i produktutvalget, som en del av samarbeidet med Ashok Leyland Ltd.

Siden lanseringen i India, i juli i fjor, har Nissan Micra vært i førersetet for en salgsboom i markedet, og mer enn 15.000 solgte enheter er registrert til nå. Den innovative Micra-en produseres også ved anlegg i Thailand, Mexico og Kina.

Chennai, som har en total produksjonskapasitet på 400.000 enheter ved full utnyttelse, vil levere Micra-er til mer enn 100 land i Europa, Midt-Østen og Afrika. Til nå er nær 70.000 enheter allerede sendt ut fra dypvannshavnen Ennore, som ligger i nærheten av produksjonsanlegget.

Gilles Normand, Nissan Corporate Vice President for Afrika, Midt-Østen og India, kommenterte:

”Jeg vil gjerne gratulere alle som har vært involvert i Chennai-fabrikken med å nå det som er den første av mange produksjonsmilepæler. Fabrikken, som utgjør en faglig sterk og lokalisert produksjonsbase, er en del av vår strategi for lønnsom og bærekraftig vekst i India, og Micra-ens suksess er bare det første steget i å realisere vårt potensial i dette markedet. Chennai er også viktig med tanke på skalaproduksjon av høykvalitetsprodukter for eksport til verdens mange markeder. Med fortsatt sterk støtte fra den tamilske Nadu-regjeringen håper jeg at fabrikken vil utvikle seg til en av Nissans viktigste produksjonsnav.”

I tillegg til Micra selger Nissan også livsstils SUV-en X-TRAIL, personbilen Teana og sportsbilen 370Z i India. Innen 2013 har Nissan en målsetting om 85 % dekning av det indiske markedet ved å utvide antallet forhandlere fra 35 til over 100.

Administrerende direktør og CEO for Chennai-fabrikken, Kou Kimura, la til:

”Jeg er svært stolt over innsatsen til våre ansatte i Chennai som, støttet av våre leverandører, har produsert 100.000 Micra-er på en så kort periode. Dagens kunngjøring reflekterer ikke bare Micra-ens popularitet – både innenlands og på eksportmarkedene – men også Nissans langsiktige satsing i India.”

For ytterligere informasjon, vennligst ta kontakt med:
Frode Langli, Marketing Manager, Nissan Nordic Norge, +47 916 89 683, flangli@nissan-europe.com

Nissan i India

Nissan Motor India Private Ltd. (NMIPL), er et heleid datterselskap av Nissan Motor Limited Japan. Selskapet ble etablert i 2005 med en visjon om å “berike folks liv”, gjennom det siste innenfor Nissans teknologi og innovative og spennende produkter. Chennai er et strategisk nav for produksjon, FoU og eksport for Nissan. I februar 2008 undertegnet Nissan, sammen med sin globale alliansepartner Renault, en intensjonsavtale med regjeringen Tamil Nadu om å bygge et produksjonsanlegg i Oragadam, nær Chennai, med en investering på 45 milliarder Rupi over en periode på 7 år. Den 17.mars 2010 ble Renault-Nissan Alliance fabrikken innviet etter bare 21 måneder etter byggestartseremonien i juni 2008. Anlegget har en utgangskapasitet på 200.000 enheter per år og kan nå 400.000 enheter med full kapasitet i framtiden.

Om Nissan

Nissan Motor Co. Ltd., Japans nest største bilprodusent i volum, har sitt hovedkvarter i Yokohama og er en integrert hovedpilar i Renault-Nissan Alliance. Nissan har mer enn 150.000 ansatte globalt og selskapet leverte mer enn 4 millioner biler til sine kunder i 2010.

Med et sterkt engasjement i å utvikle spennende og innovative produkter for alle leverer Nissan en omfattende serie av drivstoffeffektive lavutslippsbiler, under varemerkene Nissan og Infiniti. Nissan er en pioner innenfor nullutslippsmobilitet og selskapet skapte historie med introduksjonen av Nissan LEAF, den første rimelige helelektriske bilen for massemarkedet. Dette resulterte i en rekke prestisjetunge internasjonale anerkjennelser, som toppet seg da LEAF ble kåret til Årets Bil i Europa 2011.

For mer informasjon om våre produkter, tjenester og engasjement for bærekraftige løsninger kan du besøke hjemmesiden vår på http://www.nissan-global.com/EN/ .

Tags: