NISSAN REDUSERER PRISEN PÅ ELBILEN LEAF I EUROPA

Prisreduksjon på €3,000 gjør det lettere for flere å delta i elbilrevolusjonen

Nissan gjør nullutslippsmobilitet rimeligere ved å redusere prisen på den elektriske Nissan LEAF med €3,000 i alle europeiske markeder. Endringen kommer som følge av en global innsats for å gjøre LEAF tilgjengelig for flere i dens tre viktigste markeder; Japan, Europa og USA.

I tillegg til prisreduksjonen fra fabrikk, vil kundene også kunne dra nytte av ytterligere attraktive lokale fordeler. Den nye prisen er gjeldende fra dags dato og kommer i forkant av lansering av en oppdatert versjon av LEAF, verdens mest solgte elektriske bil, som kommer litt senere i år.

Dette betyr at ny norsk pris på Nissan LEAF vil være 231.790,- ekskludert leveringsomkostninger.

Nissan LEAF ble kåret til "Årets Bil" i Europa, Japan og i verden når den ble lansert i 2011 og har senere solgt i nesten 50.000 eksemplarer. Med mer enn 238 millioner kjørte km totalt sett, har LEAF demonstrert at batteridrevne biler er mer enn klare for massemarkedet og til å bidra positivt til betydelig utslippsreduksjon ved bilbruk.

Nissan LEAF er en fire-dørs, fem-seters kombi, som har blitt hyllet for sin kvalitet og pålitelighet. Den tilbyr like mye plass, praktiske løsninger og ytelse som konkurrenter med konvensjonelle motorer, men den har en stor forskjell - den er en 100% elektrisk bil med null utslipp ved bruk, samt lave driftskostander.

Den drives av en kompakt elektromotor som leverer 109 hk og et dreiemoment på 280 Nm, nok til en maksimal hastighet på mer enn 145 km/h og en rekkevidde på opp til 175 km (108 miles) testet etter europeisk kjøresyklus (New European Driving Cycle - NEDC).

Å lade lithium-ion batteriet tar opp til åtte timer ved bruk av en installert ladeboks hjemme, men et raskt voksende nettverk av hurtigladere gir deg 80% batterikapasitet på rundt 30 minutter avhengig av temperatur og du kan også lade fra 30% kapasitet til 80% på bare rundt 15 minutter.

Strategisk plasserte hurtigladere har begynt å utvikle en rekke "elektriske motorveier" i Europa, noe som reduserer eventuelle rekkeviddeutfordringer og gjør elbiler enda mer praktiske i bruk. Rundt 600 CHAdeMO ladere, som blant annet LEAF kan lades på, har blitt installert i Europa til nå og dette utvides stadig.

Eierfordeler varierer fra land til land, men i Norge inkluderer det blant annet moms- og avgiftsfritak, gratis adgang på ferger, fri bomringpassering, adgang til kollektivfelt, gratis parkering, redusert årsavgift og lavere firmabilskatt.

Nissan LEAF leveres med et høyt utstyrsnivå som inkluderer Carwings - Nissans unike telematikksystem som gir eieren mulighet til å kontrollere klimaanlegget, ladeinnstillinger osv, i tillegg til å kunne sjekke ladestatus, starte forvarming av bilen osv via en smarttelefon.

Annet standardutstyr inkluderer navigasjon, parkeringskamera, mulighet for hurtiglading, LED-lykter og Bluetooth tilgang. Nissan LEAF har 5 stjerner fra Euro NCAPs kollisjonstest, det høyeste antall en bil kan bli tildelt.

LEAF kjører like bra som en bil med konvensjonell motor, men med mye mindre støy og ingen eksosutslipp. LEAF har også blitt kjent for gode kjøreegenskaper med øyeblikkelig akselerasjon og kvikk håndtering, mye på grunn av sitt lave tyngdepunkt. Som en av medlemmene i den europeiske "Årets Bil" juryen uttrykte: "Den kjører og oppleves som en moderne bil - og i noen tilfeller til og med bedre."

"Det er ingen tvil om at Nissan LEAF er en revolusjon og at kunder er overbeviste om at nullutslippsmobilitet ikke er noe som kommer i fremtiden, men allerede er her," sier Paul Willcox, Senior Vice President, Nissan Europa.

"Nissans målsetning med LEAF har vært og vil fortsatt være, å kunne tilby nullutslippsbiler til et større marked. Prisreduksjonen understreker vårt engasjement for at enda flere nå skal ha mulighet til å vurdere en elbil."

Produksjonen av en oppgradert modell for Europa, vil starte på Nissans fabrikk i Sunderland i England UK, i løpet av våren 2013.

Kontakt:

Taina Erkkilä, Director Communications, Nissan Nordic Europe, +358 (0)50 300 0409 terkkila@nissan-europe.com

Pål Gystad Simonsen, Country Manager, Nissan Nordic Norge, 908 55 579 psimonsen@nissan-europe.com

Om Nissan i Europa

Nissan har en av de mest omfattende aktivitetene i Europa av noen av de oversjøiske bilprodusentene og har mer enn 14.500 ansatte innenfor lokalt basert design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk og salgs- og markedsføringsoperasjoner. I fjor produserte Nissans produksjonsanlegg i Storbritannia, Spania og Russland mer enn 677 000 biler inkludert mini-MPV-er, prisvinnende crossovere, SUV-er og nyttekjøretøyer. Nissan tilbyr nå 24 ulike og innovative produkter for salg i Europa og er posisjonert til å bli det viktigste japanske merket i Europa.

Om Nissan

Nissan Motor Co., Ltd., Japans andre største japanske bilprodusent har sitt hovedkvarter i Yokohama, Japan og er en integrert hovedpilar i Renault-Nissan Alliance. Selskapet har mer enn 248.000 ansatte på verdensbasis og Nissan ga kundene mer enn 4,8 millioner biler i 2011, noe som genererte inntekter på 9,4 trillioner yen (118,95 milliarder US$). Med et sterkt engasjement for å utvikle spennende og innovative produkter for alle leverer Nissan en omfattende serie på 64 modeller under varemerkene Nissan og Infinity. Nissan er en pioner innenfor nullutslipps mobilitet og selskapet skapte historie med introduksjonen av Nissan LEAF, den første rimelige helelektriske bilen for massemarkedet og vant av mange internasjonale priser inkludert den prestisjefylte prisen for Årets Bil i Japan 2011-2012 og Årets bil i verden 2011.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og markedsorganisasjon for Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Latvia og Litauen. Selskapet har omkring 165 ansatte og har sitt hovedkontor i Finland.

Tags: