NISSAN SETTER SALGSREKORD FOR EUROPA I 2011

- Salget økte med 140.000 enheter sammenlignet med 2010 -

• Rekord for 2011, salget opp 25% fra 2010
• Høyeste europeiske markedsandel noensinne med 3,7%
• Største asiatiske merke i flere store markeder
• Salget i Norge økte med 20,7% sammenlignet med 2010

Nissan oppnådde salgsrekord i Europa i 2011, beste markedsandel noensinne i regionen og overgikk salget i 2010 med mer enn 140.000 biler.

I kalenderåret 2011 hadde Nissan et europeisk salg på 695.702 enheter - 25% økning fra den tidligere rekorden i 2010. Dette resulterte i en gjennomsnittlig markedsandel i 2011 på 3,7%, en økning på 0,6% prosentpoeng siden 2010. Året endte også sterkt med desembersalg på 57.493 biler.

Nissans resultat i 2011 betyr at selskapet er godt på vei til å oppnå ambisjonen om å bli det største asiatiske merket i Europa innen 2016, dette er en del av ”Nissan Power 88” plan som ble annonsert i juni i fjor.

Paul Willcox, Senior Vice President Sales & Marketing i Europa uttaler: "Til tross for de betydelige utfordringene vi sto overfor i 2011, inkludert det voldsomme jordskjelvet i Japan, har Nissan aldri vært sterkere i Europa. Vi er allerede etablert som det øverste asiatiske merket i viktige markeder som Storbritannia, Frankrike, Italia og Spania.

"Det gode resultatet kommer av at man har segment-definerende modeller, som er designet, utviklet og bygget i Europa, for Europa. Totalt produserer Nissan rundt 70% av alle biler som selges innenfor regionen ved anlegg i Storbritannia, Spania og Russland. Dette sikrer at de er tilpasset europeiske forventninger når det gjelder stil, kvalitet, ytelse og pålitelighet”.

25-års jubileum for fabrikken i Sunderland med rekordvolum
"Dette omfatter 430.000 Qashqai og Juke produsert på vår fabrikk i Sunderland i 2011, som gir Nissan en posisjon som den ubestridte ”nummer en” crossover produsenten - et markedssegment vi var pionerer på, og der er vi fortsatt er ledende i dag”. I 2011 hadde Sunderland fabrikken 25-års jubileum og oppnådde et rekord produksjonsvolum på totalt 480.485 enheter.

"Vi er også en ledende elbilprodusent og har lansert Nissan LEAF i flere europeiske land i hele 2011 og vist at vi har storsatsning i dette segmentet”, avslutter Willcox.

Nye Micra bidro med mer enn 75.000 solgte biler, mens etterspørselen etter X-TRAIL er mer enn tredoblet fra 2010 med 33.000 enheter. Navara pickup, også den produsert ved Nissans Barcelona anlegg, økte salget med 50% til over 23.000 enheter. Mens NV200 varebil solgte mer enn 17.500 enheter.

Økning også i salget i Nissan Nordic Europe og Norge
"I kalenderåret 2011 solgte Nissan Nordic Europe 36.000 biler og 32% mer enn året tidligere. Vi er også fornøyd med at vi har igjen økt vår markedsandel i alle markedene innen Nissan Nordic Europes. Fremfor alt har vår markedsandel i Baltikum økt veldig raskt. Salget av Nissan Juke har vært langt over våre forventninger og det er den nest mest solgte modell etter Nissan Qashqai, som solgte 10% flere enn året før, "sier Managing Director for Nissan Nordic Europe, Jacek Gorski.

”Vi oppnådde en økning av salget med nesten 1200 biler kontra 2010 og solgte 6.953 biler totalt. Spesielt godt fornøyde er vi med introduksjonen av den avanserte elbilen Nissan LEAF som vi har hatt enorm suksess med siden introduksjonen i oktober, og ikke minst salgsutviklingen av varebil der vi oppnådde en økning på hele 52,7% sammmenlignet med året før”, sier Pål Simonsen, Coutry Manager for Nissan i Norge.

####

SVERIGE 3.1 % + 0.5 %
BaltiKUM 7.2 % + 2.9 %

Kontakt:

Marina Maneas Bakkum, Informasjonssjef, Nissan Norge, 90 02 13 43, maneasbakkum@nissan-europe.com

Taina Erkkilä, Communications director, Nissan Nordic Europe Oy, 358 (0)10 770 5311, terkkila@nissan-europe.com

Om Nissan i Europa

Nissan har en av de mest omfattende forekomster av utenlandske produsenter i Europa, og sysselsetter mer enn 12.500 ansatte på operasjoner før lokalt baserte design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk og salg og markedsføring. I fjor produserte Nissan anlegg i Storbritannia, Spania og Russland en rekke biler, inkludertmini-MPV, prisbelønte crossovers, SUV og nytte kjøretøy. Nissan tilbyr nå 24 varierte og innovative produkter for salg i Europa, og er posisjonert til å bli nummer én av asiatiske merkevare i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og markedsorganisasjon for Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Latvia og Litauen. Selskapet har omkring 165 ansatte og har sitt hovedkontor i Finland. www.nissan.no

www.newsroom.nissan-europe.com/no

Tags: