OPPDATERT KUNNGJØRING MED HENSYN TIL STATUS FOR JORDSKJELVET I JAPAN OG VIRKNINGEN PÅ NISSANS VIRKSOMHET I EUROPA

Den følgende kunngjøringen er den foreløpig siste oppdateringen om Nissans virksomhet i Europa etter jordskjelvet i Japan, og er et tillegg til en oppdatering kunngjort av Nissan Motor Co. Ltd. Alle oppdateringer som omfattes av denne kunngjøringen gjelder fra dagens dato. Etter hvert som situasjonen fortsetter å utvikle seg vil Nissan Europe sende ut rutinemessige oppdateringer ved behov.

Ansatte

• Nesten alle Nissans ansatte på forretningsoppdrag eller -reise i Japan har reist hjem til sine hjemland. De gjenværende i landet fra Nissan Europe returnerte senest 19. mars.
  •  Vi har fått bekreftet at alle Nissan Europes medarbeidere er trygge, og vi vil sende tilbake ansatte og deres familier fra Japan. Vi vil opprettholde nær kontakt med disse. I den aktuelle situasjonen er alle forretningsreiser til Japan utsatt. Nissan er klar over at en rekke nasjonale myndigheter har anbefalt sine borgere å vurdere å forlate stor-Tokyo-området eller Japan helt og holdent. Nissan er i dialog med hver enkelt av de europeiske ansatte angående deres personlige valg, og vil støtte deres beslutning om å bli værende eller reise hjem.

Hjelpetiltak etter jordskjelvet

• Som et svar på det voldsomme jordskjelvet og den påfølgende tsunamien som har rammet Japan donerer Nissan Europe 1 million USD i kontanter og tjenester for å støtte hjelpearbeidet etter jordskjelvet.
  • Inkludert 1 million USD (¥80 millioner) som er bevilget fra Nissan Europe, vil Nissans globale bidrag nå mer enn 3,75 millioner USD (¥400.000.000 millioner) i kontanter og tjenester. Dette omfatter donasjoner fra globale og regionale selskaper, ansattes gaver, samt levering av 50 biler for å støtte hjelpeorganisasjoner i de berørte områdene.

Anlegg/Produksjon

• Alle produksjonsanleggene til Nissan Europe er operative og vil fortsatt være i drift etter de oppsatte produksjonsplanene inntil nærmere beskjed kommer.
  • Selv om alle anleggene i Japan, bortsett fra motorfabrikken i Iwaki, har klart å reparere skadene på anleggene og/eller utstyret, tar det tid å få i gang leveransene av deler fra våre leverandører.
  •  Iwaki-fabrikken opplever stadig etterskjelv som påvirker regionen sterkt, og gjenopprettingsaktiviteten forventes derfor å ta lengre tid her enn ved de andre fabrikkene.
  • Våre driftsplaner framover ser ut som følger:
    • Oppama-fabrikken, Tochigi-fabrikken, Yokohama-fabrikken og Nissan Shatai restarter sin virksomhet mandag 21. mars. (NB: Deler av Yokohama-fabrikken gjenopptok driften 13.mars)
    • Kyushu-fabrikken og Nissan Shatai Kyushu gjenopptok produksjonen torsdag 17.mars og fredag 18.mars. Produksjonen vil opprettholdes så lenge forsyningslageret varer.
    • Nissans JATCO Fuji-fabrikk og Fujinomiya-fabrikken som produserer girbokser, har rapportert om delvis skade på bygninger og utstyr. Driften er utsatt og skaden blir nå vurdert.

Billevering / Påvirkning på den europeiske produksjonen

Nissan Europe forventer ingen kortsiktig virkning på salget eller tilgangen på biler på grunn av:

• Om lag 80 prosent av bilene som blir solgt i regionen produseres i Europa.
  • Produksjonsanleggene har tilstrekkelig med bildeler til å opprettholde salget og kundeleveransene i minst 6 uker.
  • Tilstrekkelige forsyninger til å opprettholde produksjonen er allerede transportert til Europa.
  • På grunn av leveringsstansen i Japan forventer vi at det vil oppstå noen forsinkelser på mellomlang sikt, men det er for tidlig å fastslå størrelsen på denne effekten.

For ytterligere informasjon, vennligst ta kontakt med:
Frode Langli,
Marketing Manager, Nissan Nordic Norge, +47 916 89 683,  flangli@nissan-europe.com

Om Nissan i Europa

Nissan har om lag 12 500 ansatte i sin europeiske virksomhet innenfor design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk og salg og markedsføring. I kalenderåret 2010 solgte selskapet 555 000 biler i 47 markeder i Vest- og Øst-Europa inkludert Russland. I tillegg produserte selskapet totalt 527 966 biler i sine fabrikker i Spania og Storbritannia.

Nissan Nordic Europe er Nissans import- og markedsorganisasjon for Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Latvia og Litauen. Selskapet har omkring 170 ansatte og har sitt hovedkontor i Finland.