NISSANS HALVÅRSREGNSKAP 2013

Nissan Motor Co., Ltd. har kunngjort selskapets økonomiske resultater for første halvår av regnskapsåret 2013 avsluttes 31. mars 2014, og resultatet for andre kvartal av regnskapsåret

Nissans første halvårs resultat for regnskapsåret 2013 (beregnet på grunnlag av valutakurs JPY 130.0/EUR, gjennomsnittlige kurser for finansåret 2013 til i dag):

• Nettoomsetning: 40,1 milliarder EUR
  • Driftsresultat: 2,04 milliarder EUR
  • Ordinært resultat: 1,78 milliarder EUR
  • Nettoinntekt: 1,46 milliarder EUR

Selv om nettoomsetningen økte med 14,7 % til 40,1 milliarder EUR og nettoomsetningen økte med 6,5 % til 1,46 milliarder EUR, så har Nissan revidert sine proforma prognoser for hele regnskapsåret grunnet svake markedsforhold i Europa, høyere tilbakekallingskostnader og ustabil etterspørsel i flere viktige vekstmarkeder. Selskapet kunngjorde dessuten en rekke organisatoriske endringer hvis formål er å bedre Nissans prestasjoner og sikre at selskapet oppnår 8% driftsmargin som er satt opp som mål i finansplanen Power 88.

«Nissans resultater gjenspeiler økt etterspørsel etter våre nye produkter i Japan og det amerikanske kontinent,» sier Carlos Ghosn, Nissans president og CEO. «Dette ble motvirket av vanskelige forhold i Europa, ustabil etterspørsel i flere vekstmarkeder og høyere tilbakekallingskostnader.»

«Likevel vil selskapets prestasjoner i regnskapsåret gi en positiv fri kontantstrøm og sikre et godt utbytte til aksjonærene,» sier han.

Selskapet utga følgende reviderte proformaprognose fra ledelsen for regnskapsåret som avsluttes 31. mars 2014:

• Nettoomsetning forventes å bli: 86,15 milliarder EUR
  • Driftsresultatet forventes å bli: 4,62 milliarder EUR
  • Ordinært resultat forventes å bli: 4,19 milliarder EUR
  • Nettoinntekt forventes å bli: 2,73 milliarder EUR

Kontakt:

Marina Maneas Bakkum, Informasjonssjef, Nissan Norge, 90 02 13 43, mmaneasbakkum@nissan-europe.com

www.newsroom.nissan-europe.com/no

Om Nissan Europe

Nissan har en av de mest omfattende aktivitetene i Europa av noen av de oversjøiske bilprodusentene og har mer enn 16 000 ansatte innenfor lokalt basert design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk og salgs- og markedsføringsoperasjoner. I fjor produserte Nissans produksjonsanlegg i Storbritannia, Spania og Russland mer enn 695 000 biler inkludert mini-MPVer, prisvinnende crossovere, SUVer og nyttekjøretøyer. Nissan tilbyr nå 24 ulike og innovative produkter for salg i Europa og er posisjonert til å bli det viktigste japanske merket i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og markedsorganisasjon for Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Latvia og Litauen. Selskapet har omkring 165 ansatte og har sitt hovedkontor i Finland. www.nissan.no

Følg oss på: www.facebook.com/NissanNorgehttp://www.twitter.com/Nissan