Nye Nissan Qashqai får fem stjerner i EuroNCAP test

• Maksimal poengoppnåelse for sidekollisjonsbeskyttelse og beskyttelse av sjåfør
  • Meget høy grad av sikkerhet for barn
  • Innovativ «Safety Shield» teknologi i nye Qashqai med blant annet antikollisjon system

Helt nye Nissan Qashqai oppnådde høyeste score, 5 stjerner, i sikkerhetstesten gjennomført av den uavhengige organisasjonen EuroNCAP.

Den nye modellen, som nå er i salg i hele Europa, har en rekke nye og svært innovative sikkerhetsfunksjoner som gjorde at den trygt passerte EuroNCAPs stadig strengere tester for å oppnå maksimale fem stjerner.

Høy grad av beskyttelse

Under EuroNCAPs fronkollisjonstest holdt kupéen i Qashqai seg stabil, med målinger som indikerer god beskyttelse for knær og lårben både for sjåfør og passasjer. Sikkerhet for sjåføren fikk maksimalt antall poeng. Det ble det også tildelt for resultatene for sidekollisjonstesting. Nye Qashqai er designet og utviklet for å tilby den beste beskyttelsen for barn, og dette kom godt frem i EuroNCAPs tester der Qashqai scoret maksimalt for  beskyttelse av et 18 måneder gammelt barn. I rapporten kommer det også frem at nye Qashqai har meget god fotgjengerbeskyttelse.

Sikkerhet i fokus helt fra utviklingsstart

En nøkkelfaktor for de gode EuroNCAP resultatene, er at Qashqai er utviklet med et nettverk av svært avanserte sikkerhetsfunksjoner. Disse er kombinert for å danne en innovativ «Safety Shield» teknologi med elektroniske systemer som tilbyr fører og passasjerer en høy grad av passiv beskyttelse. Qashqais Safety Shield teknologi inneholder nødbremsing for å unngå frontkollisjon, førervarsel, filskiftevarsel, nær- og fjernlysassistent og gjenkjenning av trafikkskilt. Nissan Safety Shield har også blindsonevarsel og bevegelsesdetektor, systemer som er muliggjort takket være Nissans kritikerroste «Around View Camera», 360 graders oversyn av bilen.

Nye Qashqai definerer andre generasjon crossover

Premium teknologi, nytt crossoverdesign og forbedret dynamikk, danner i kombinasjon ryggraden i den nye Nissan Qashqai. Første generasjon har solgt i godt over 2 millioner biler siden introduksjonen i 2007 og Nissan har brukt sin kunnskap og erfaring til å designe og konstruere en ny, flott familiebil. Nye Qashqai bygger på kjerneverdiene og de sterke sidene til første generasjon, og kombinerer det med et helt nytt design og ny teknologi for å gi en unik kjøreopplevelse for kunden.

En fantastisk suksesshistorie... allerede

Det gode resultatet fra EuroNCAPs test, er den siste i en rekke gode prestasjoner for Nissan og den nye Qashqai. Produksjonen av den nye bilen har blitt integrert i Nissans bilfabrikk i Sunderland (Storbritannia), der en ny modell går av produksjonsbåndet hvert 61. sekund. Nye Qashqai har også blitt tatt godt imot av verdens media, der blant annet det ledende britisk magasinet What Car? tildelte sin «Car of the Year 2014» tittel til nye Qashqai.

Kontakt:

Marina Maneas Bakkum, Informasjonssjef, Nissan Norge, 90 02 13 43, mmaneasbakkum@nissan-europe.com

www.newsroom.nissan-europe.com/no

Om Nissan Europe

Nissan har en av de mest omfattende aktivitetene i Europa av noen av de oversjøiske bilprodusentene og har mer enn 16 000 ansatte innenfor lokalt basert design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk og salgs- og markedsføringsoperasjoner. I fjor produserte Nissans produksjonsanlegg i Storbritannia, Spania og Russland mer enn 695 000 biler inkludert mini-MPVer, prisvinnende crossovere, SUVer og nyttekjøretøyer. Nissan tilbyr nå 24 ulike og innovative produkter for salg i Europa og er posisjonert til å bli det viktigste japanske merket i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og markedsorganisasjon for Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Latvia og Litauen. Selskapet har omkring 165 ansatte og har sitt hovedkontor i Finland. www.nissan.no

Følg oss på: www.facebook.com/NissanNorgehttp://www.twitter.com/Nissan

Tags: