Nissan gjenbruker LEAF-batterier i bilproduksjon

På veien mot en stadig mer bærekraftig og effektiv bilproduksjon gir gamle elbil-batterier liv til fabrikk-robotene.

15.03.2021 Ved bilproduksjonen har roboter lenge spilt sentrale roller. Såkalte AGV-er (automatisk guidede kjøretøy) bistår med å levere deler til arbeiderne på en bilfabrikk. De kjører rundt etter magnetiske spor og bidrar til en effektiv logistikk. Aktivitetsnivået er høyt og disse robotene er blitt uunværlige. På Nissans fabrikk i Oppama, syd for Tokyo, er mer enn 700 roboter i sving og på verdensbasis snakker vi om totalt mer enn 4000 av dem. De jobber alle iherdig etter et sinnrikt system med signaler og sensorer for å sørge for at hele produksjonen går mest mulig effektivt og ryddig for seg.

Nissan har utforsket nye måter for gjenbruk Nissan LEAF-batterier. Løsningen ble å slå sammen LEAF og AGV. Første generasjon LEAF hadde en 24-kilowatt-timers batteripakke. Disse litium-ion-pakningene ble laget ved å kombinere 48 batteri-moduler. For omtrent åtte år siden fant Nissans ingeniører en måte å ta tre av disse modulene, pakke dem om og plassere dem i en AGV. I fjor tok de denne ideen til et nytt nivå ved å bruke ombygde batterimoduler, i stedet for nye, for å drive AGV.

Nissan har sammen med 4R Energy vært en pionér innen å gi batterier fra elektriske biler et nytt liv i å drive AGV-ene sine. Dette fordi de ikke lenger var kraftige nok til bilene, men perfekte for en maskin som kan benyttes til transport på bilfabrikkene. Dette gjør elektrifisering av mobilitet enda mer bærekraftig.

Disse AGV-ene med litium-ion-batterier, nye eller gjenbrukte er effektive ved at de lades raskere. I tillegg trenger ikke arbeidstakere lenger å ta ut batteriene for å koble dem til. AGV-ene stopper ganske enkelt et øyeblikk ved ladestasjonen langs ruten og batteriet får påfyll med energi for nye runder i produksjonen. Denne automatiseringen sparer ikke minst mye tid. Tidligere er det blitt benyttet blybatterier til denne driften, noe som betydde batteriskifte hver år eller hvert andre år. Gjenbrukte LEAF-batterier har en betydelig lengre varier – de kan vare sju til åtte år. Dette bidrar til et nytt og viktig skritt mot karbonnøytral produksjon.

«Dette kommer også våre kunder til nytte. Når brukte elbil-batterier blir mer verdifulle, øker innbytteprisene», sier Masashi Matsumoto, som jobber med utviklingen av AGV-er ved Nissans senter for produksjonsteknologi. Med flere måter å bruke batterier på har den totale restverdien til LEAF økt.

AGV-er er ikke ferdig utviklet. Hver maskin er bundet til den magnetiske banen som er lagt opp for den på en fabrikk, omtrent som et tog som følger sitt spor. Å endre disse rutene - trekke opp bånd, legge nye spor og oppdatere dataprogrammer - tar tid og penger. Men snart kan også dette effektiviseres. For på samme måte som nytt batteri lar roboten jobbe lenger, kan utviklingen innen autonom kjøring frigjøre fabrikk-assistenter fra magnetbåndet. I mer kontrollert og forutsigbart miljø ville AGV-ene trenge mindre teknologi enn biler, men de må fortsatt kunne stole på sensorer og algoritmer for å bevege seg autonomt. Nissan undersøker også tilkoblet teknologi for å la AGV-er holde konstant kontakt med datamaskinen som håndterer bevegelsene deres.

«Å bruke våre unike elektriske og autonome kjøreteknologier for å forbedre AGV bidrar til store innovasjoner ved fabrikkene våre», sier Matsumoto.

For flere bilder, samt video for demonstrasjon fra i bruk, se her: https://norway.nissannews.com/no-NO/releases/nissan-gjenbruker-leaf-batterier-i-bilproduksjon

Nissan har en av de mest omfattende aktivitetene i Europa av noen av de utenomeuropeiske bilprodusentene og har mer enn 17.000 ansatte innenfor områdene design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk og salgs- og markedsføring. Sist finansår leverte Nissans bilfabrikker i Storbritannia, Spania og Russland mer enn 640.000 biler inkludert prisvinnende crossovere, SUVer, nyttekjøretøyer og Nissan LEAF - verdens mest populære elbil. Nissans Intelligent Mobility-visjon er konstruert for å lede Nissans produkter og teknologi med en 360-graders tilnærming til fremtidig mobilitet. Den har en kritisk forankring til hvordan bilene er motorisert, hvordan de blir kjørt og hvordan de blir integrert i samfunnet. Nissan har som overordnet mål å bli sett som det mest attraktive asiatiske bilmerket i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og markedsorganisasjon for Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Latvia og Litauen. Selskapet har omkring 175 ansatte og har sitt hovedkontor i Finland. nissan.no/

For mer informasjon om våre produkter, tjenester og forpliktelser til fornybar mobilitet, besøk nissan-global.com. Du kan også følge oss på Facebook, Instagram, Twitter og LinkedIn samt se alle våre siste videoer på YouTube.

Mer informasjon:

Knut Arne Marcussen, Communications Manager