Nissan LEAF feirer 10 års jubileum!

• Norges desidert mest solgte elbil gjennom tidende
  • Henger fortsatt med i salgstoppen

12. november 2020

I desember feirer Nissan LEAF 10 års jubileum. Verdens første masseproduserte elbil var et faktum ved introduksjonen i 2010 – først på det amerikanske og japanske markedet, før den inntok Europa året etter. Siden er det produsert mer enn utrolige 500 000 LEAF på verdensbasis, og over 64 000 av disse finnes på norske veier.

Nissan LEAF henger fortsatt utrolig godt med i salget, og er så langt i år Norges femte mest solgte bil med mer enn 4000 eksemplarer. En sterk kampanjepris gjør at bestselgeren med 40 kW-batteri og 270 km rekkevidde nå er tilgjengelig fra 244 900 kroner og bestselgeren med 62 kW-batteri og hele 385 km rekkevidde fra 299 900 kroner.

1. LEAFs batterikapasitet og rekkevidde er mer enn fordoblet

LEAFs batterikapasitet og rekkevidde er i gjennomsnitt økt med 160 % og 120 %1. Disse forbedringene har igjen ført til større tilfredshet blant kundene, blant annet bekreftet gjennom den store elbil-undersøkelsen til Elbilforeningen utført i 2020, der det tydelig kommer frem at kundene av nyere LEAF er enda mer fornøyd enn i tidligere undersøkelser med forrige generasjon LEAF.

2. Det handler om ny teknologi i LEAF

LEAF har introduseret et vidt spekter av ny teknologi, som til sammen hjelper føreren med å optimalisere energibruken: Den innovative e-Pedal, som gjør det mulig å kjøre bilen i hovedsak med kun én pedal, regenerering av bremseenergi og eco-mode. Tilsvarende teknologi kommer på nye elbiler fra Nissan, blant annet den kommende Ariya.

3. Fra LEAF kom på markedet har antallet elbil-ladere eksplodert

I 2011 fantes det 2 379 elbil-ladere i Europa. Nå er det tallet økt til 213 3672 og fortsetter å øke. Nissan har bidratt til veksten gjennom et samarbeid med minst 20 av EUs hurtigladestasjoner langs motorveinettet.

4. LEAF kunderne er svært fornøyde

92 % av Nissan LEAF kundene i Europa anbefaler elbil til venner og familie3. Forhandlernettverket til Nissan har lang erfaring og høy kunnskap om servicemarkedet for elbil, noe som bidrar til høy kundetilfredshet.

5. Velger elbil igjen

Med høy kundetilfredshet viser det seg at LEAF-eiere uttaler at de mest sannsynlig at også deres neste bil vil være en elbil.

6. Elektrisk mobilitet gir nye muligheter for kundene

I takt med at markedet har utviklet seg, har også kundenes muligheter blitt langt flere med LEAF. Det gjelder blant annet gjennom ulike batteripakker og utstyrsvarianter samtidig som det også er utviklet Nissan Charge app. Den gir kundene mulighet til å overvåke priser og mulighet for lading i hele Europa.

7. Effektive LEAF

Elbiler som LEAF er meget effektive. Fra produksjon til slutten på livssyklusen. I sum genererer elbiler opp mod 80 % mindre CO2 enn tilsvarende fossilbil4. Teknologien og designet forbedres løpende samtidig som bærekraften økes.

8. LEAF-batteriene har mer enn et liv

Elbil-batterier kan gjenvinnes. Det finnes utallige eksempler på at tidligere LEAF-batterier får nytt liv som reservestrøm-løsning. Det gjelder for Bislett stadion i Oslo og på Johan Cruijff Arena i Amsterdam, hvor 148 LEAF-batterier utgjør verdens største energi-lagringssystem.

9. LEAF-batteriene er sikre og driftssikre

Med mer enn 180 000 biler solgt i Europa hittil, har LEAF-batteriene vist seg å være svært pålitelige. Nissan tilbyr på LEAF som standard 8 år/160 000 km garanti på batteriet, og antallet reklamasjoner er ekstremt lavt.

10. LEAF-anerkjennelser

Som den første masseproduserte elbil har LEAF motatt en rekke priser og utmerkelser. I 2011 ble den kåret til Årets Bil i Europa, som den første elbil noensinne, og et par måneder senere vant den like godt prisen som Årets Bil i Verden.

Merknader:

1 Modellår 2011 Nissan LEAF 24 kWh (NEDC test) vs. Modelår 2019 Nissan LEAF e+ 62 kWh (WLTP-test)

2 European Alternative Fuels Observatory, Normal and fast charging points (2020)

3 Nissan Europe Market Intelligence, EV Infrastructure Survey 2019

4 Transport & Environment report, How clean are electric cars? (April 2020), page 11

Nissan er en global full-sortiments bilprodusent som selger mer enn 60 modeller under merkene Nissan, INFINITI og Datsun. I regnskapsåret 2018 solgte selskapet 5,52 millioner biler globalt, og genererte en omsetning på 11,6 billioner yen. Nissans globale hovedkvarter i Yokohama, Japan, administrerer virksomheten i seks regioner: Asia og Oseania; Afrika, Midtøsten og India; Kina; Europa; Latin-Amerika; og Nord-Amerika. Nissan har vært i en partnerskaps-allianse med den franske produsenten Renault siden 1999 og kjøpte en eierandel på 34% i Mitsubishi Motors i 2016. Alliansen Renault-Nissan-Mitsubishi solgte 10,76 millioner biler samlet i kalenderåret 2018.

Nissan har en av de mest omfattende europeiske tilstedeværelseene til alle utenlandske produsenter, og sysselsetter mer enn 16 000 ansatte på kontinentet fordelt på design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk, salg og markedsføring. I 2019 produserte Nissan-fabrikker i Storbritannia, Spania og Russland ca. 465 000 biler inkludert prisvinnende crossovere, kommersielle kjøretøyer og Nissan LEAF. Med en målsetting om null utslipp og null omkomne på veien, leder Nissan an i feltet med sin visjon om intelligent mobilitet. Denne 360-graders tilnærmingen til fremtidig mobilitet er skapt for å lede Nissans produkter og teknologi og er dypt forankret i selskapets beslutninger om hvordan biler drives, kjøres og interegreres inn i samfunnet.

Nissan Nordic Europe Oy er et import- og markedsføringsselskap som opererer for Nissan i Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Latvia og Litauen. Selskapet syselsetter rundt 175 ansatte og hovedkvarteret er basert i Espoo, Finland.

For mer informasjon om våre produkter, tjenester og forpliktelse til bærekraftig mobilitet, kan du besøke nissan-global.com. Du kan også følge oss på FacebookInstagramTwitter og LinkedIn og i tillegg se alle våre siste videoer på YouTube

Knut Arne Marcussen
Communications Manager Norway