Nissan skal være karbonnøytral innen 2050

Og innen 2030 vil 100 av alle biler som selges i Nissans viktigste markeder bli elektrifisert.

Nissan Motor Co., Ltd har satt seg som mål å bli karbonnøytralt i hele selskapets virksomhet samt livssyklusen til alle produkter innen 2050. Som en del av dette arbeidet vil alle nye modeller fra Nissan som tilbys i viktige markeder allerede tidlig på 2030-tallet, bli elektrifisert.

For å oppnå målet om å være karbonnøytral innen 2050, vil Nissan fortsette å utvikle elektrifisering og produksjonsteknologi innen følgende strategiske områder:

• Batteriutvikling, solid state (faststoff batterier) og tilhørende teknologi for å utvikle kostnadseffektive og mer effektive elektriske biler.

• Videreutvikling av Nissans elektrifiserte e-POWER-drivlinjer for å oppnå større energieffektivitet.

• Utvikling av et batterisystem for, på stedet, å støtte elektrisitetsproduksjon og gi bygninger fornybar energi. Nissan forventer å utvide samarbeidet med energisektoren og være med på å redusere strømintensiteten i strømnettene.

• Fornyelse av produksjonsprosessen for å øke produktiviteten i kjøretøymontering med Nissan Intelligent Factory-initiativ. Selskapet vil også strebe etter økt energi og materialeffektivitet for å fremme langsiktighet og karbonnøytralitet.

"Vi er fast bestemt på å være en del av å skape et karbon-nøytralt samfunn og akselerere den globale innsatsen for å bekjempe klimaendringene. Vi vil fortsette å utvide vår utvikling innen elektrifiserte kjøretøyer rundt om i verden, noe som er en stor del av Nissans mål om å bli Vi kjører. innovasjon som beriker menneskers liv, og vi strever for en bærekraftig fremtid for alle, sier Nissans administrerende direktør Makoto Uchida.

Nissans mål er basert på det tiår lange programmet for å redusere utslipp og gi teknologi til elektrifiserte kjøretøy som er til fordel for mennesker, miljø og samfunn. Selskapets innsats for å elektrifisere og redusere utslipp støtter målene i FNs Paris-avtale om klimaendringer og global fremgang mot karbonneutralitet innen 2050.

Nissans ambisjon utvides også til tidligere initiativer innenfor rammen av Nissan Green-programmet, og selskapets pågående arbeid for å minimere karbonavtrykket for våre produkter og virksomheter. Nissan introduserte verdens første masseproduserte elbil, d Nissan LEAF tilbake i 2010, og har så langt solgt mer enn 500 000 eksemplarer av denne. Nissan fortsetter å jobbe sammen med bransjeforeninger og myndigheter for å utvikle infrastruktur samt øke offentlig bevissthet om fordelene med elektriske biler.

Med 100 % av de helt nye elektrifiserte bilene i de viktigste markedene i Japan, Kina, USA og Europa, innen begynnelsen av 2030, vil Nissan også være blant de ledende bilprodusentene når det gjelder å introdusere elektrisk kjøretøysteknologi.

Nissan mener at bilindustrien, gjennom innovasjon og samarbeid med myndigheter og partnere over hele verden, vil være en pådriver for å redusere globale miljø- og klimapåvirkninger. I kombinasjon med utvidelse av fornybar energi og ladeinfrastruktur, kan elektrifiserte kjøretøy og bærekraftige aktiviteter bidra til å akselerere en karbonneutral fremtid.

1) "Livssyklus" inkluderer utvinning av råvarer, produksjon, bruk og resirkulering eller gjenbruk av utrangerte kjøretøy.

For mer informasjon om Nissans produkter, service og selskapets forpliktelse til bærekraftig mobilitet, besøk nissan-global.com. Du kan også følge oss på Facebook, Instagram, Twitter og LinkedIn og se de nyeste videoene våre på YouTube.

Nissan er en global full-sortiments bilprodusent som selger mer enn 60 modeller under merkene Nissan, INFINITI og Datsun. I regnskapsåret 2018 solgte selskapet 5,52 millioner biler globalt, og genererte en omsetning på 11,6 billioner yen. Nissans globale hovedkvarter i Yokohama, Japan, administrerer virksomheten i seks regioner: Asia og Oseania; Afrika, Midtøsten og India; Kina; Europa; Latin-Amerika; og Nord-Amerika. Nissan har vært i en partnerskaps-allianse med den franske produsenten Renault siden 1999 og kjøpte en eierandel på 34% i Mitsubishi Motors i 2016. Alliansen Renault-Nissan-Mitsubishi solgte 10,76 millioner biler samlet i kalenderåret 2018.

Nissan har en av de mest omfattende europeiske tilstedeværelseene til alle utenlandske produsenter, og sysselsetter mer enn 16 000 ansatte på kontinentet fordelt på design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk, salg og markedsføring. I 2019 produserte Nissan-fabrikker i Storbritannia, Spania og Russland ca. 465 000 biler inkludert prisvinnende crossovere, kommersielle kjøretøyer og Nissan LEAF. Med en målsetting om null utslipp og null omkomne på veien, leder Nissan an i feltet med sin visjon om intelligent mobilitet. Denne 360-graders tilnærmingen til fremtidig mobilitet er skapt for å lede Nissans produkter og teknologi og er dypt forankret i selskapets beslutninger om hvordan biler drives, kjøres og interegreres inn i samfunnet.

Nissan Nordic Europe Oy er et import- og markedsføringsselskap som opererer for Nissan i Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Latvia og Litauen. Selskapet syselsetter rundt 175 ansatte og hovedkvarteret er basert i Espoo, Finland.

For mer informasjon om våre produkter, tjenester og forpliktelse til bærekraftig mobilitet, kan du besøke nissan-global.com. Du kan også følge oss på FacebookInstagramTwitter og LinkedIn og i tillegg se alle våre siste videoer på YouTube

Knut Arne Marcussen
Communications Manager Norway