Nissan starter forhåndssalget av Ariya i Norge

Som det første landet i verden etter Japan, er Norge nå klar for salg av den viktigste elbilen siden Nissan LEAF.

PARIS (1. september 2021) – Etter å ha solgt nærmere 70 000 elbiler av monstersuksessen Nissan LEAF i Norge, er Nissan klar for et nytt kapittel på reisen mot full elektrifisering. 9. september, som er verdens elbil-dag, starter nemlig forhåndssalget av helt nye Nissan Ariya i i Norge. Så langt er bilen kun kommet i salg i Japan, og Norge blir derfor marked nummer to hvor det åpnes for forhåndssalg, noe som virkelig understreker hvor viktig det norske elbilmarkedet er på verdensbasis.

Ariya er som kjent en skreddersydd elbil for det norske markedet. Det blir en fullverdig crossover SUV med lang rekkevidde og mulighet for firehjulstrekk og hengerfeste. Den er romslig, komfortabel og byr på teknologi som setter helt ny standard for mellomklasse elektriske SUV-er. I Norge vil Ariya bli tilgjengelig i fire ulike versjoner tilpasset de ulike behov.

Innstegsmodellen blir en Ariya 63 kWt forhjulsdreven versjon for dem som ikke har behov for mest mulig rekkevidde i hverdagen. Er behovet mer rekkevidde kan du velge mellom Ariya 87 kWt med forhjulstrekk eller Ariya e-4ORCE 87 kWt med firehjulstrekk og maks fremkommelighet. Topputgaven blir Ariya e-4ORCE 87 kWt Performance med ekstra krefter og maks dreiemoment. Alle variantene blir klar ved lansering sommeren 2022.

«Vi er glade for å kunne åpne for forhåndsbestillinger av vår 100% elektriske coupé-crossover på verdens elbil-dag. Nissan har ledet an i elektrifiseringen av biler i over 10 år, og vi kan knapt vente med å få kundene bak rattet til vår etterlengtede Ariya. Alt fra den avanserte teknologien, de gode funksjonene til den morsomme og gode kjøreopplevelsen, gjør oss overbevist om at kundene våre simpelthen vil elske nye Ariya straks de får blitt bedre kjent med den», sier Leon Dorssers, regional senior visepresident, markedsføring og salg, Nissan AMIEO.

To elektriske motorer og Nissans mest avanserte firehjulstrekk-system e-4ORCE, sikrer fremragende fremkommelighet under alle kjøreforhold. Systemet hjelper føreren med å holde kjørelinjen under alle forhold og sørger for en behagelig og trygg kjøreopplevelse.

Fire versjoner av Nissan Ariya blir tilgjengelig i Europa

Spesifiksjoner i Europa Ariya (2WD) Ariya (AWD – e-4ORCE)
63kWt 87kWt 87kWt 87kWt Performance
Batterikapasitet*Batterikapasiteten er estimert og ikke endelig typegodkjent 66 kWt(bruttokapasitet)63 kWt (netto, tilgjengelig kapasitet) 91 kWt(bruttokapasitet)87 kWh (netto, tilgjengelig kapasitet) 91 kWh(bruttokapasitet)87 kWh (netto, tilgjengelig kapasitet) 91 kWh(bruttokapasitet)87 kWh (netto, tilgjengelig kapasitet)
Effekt 160 kW (218 hk) 178 kW (242 hk) 225 kW (306 hk) 290 kW (394 hk)
Dreiemoment 300 Nm 300 Nm 600 Nm 600 Nm
Akselerasjon (0-100 km/t) 7.5 sek. 7.6 sek. 5.7 sek. 5.1 sek.
Toppfart 160 km/t 160 km/t 200 km/t 200 km/t
Estimert rekkevidde*Tall basert på WLTP-kombinert syklus Inntil 360 km Inntil 500 km Inntil 460 km Inntil 400 km
Hengervekt 750 kg 1500 kg
Lengde 4595 mm
Bredde 1850 mm
Høyde 1660 mm
Vekt(Avhenger av versjon og utstyr) 1800 – 2300 kg
Akselavstand 2775 mm
Bagasjeromskapasitet 2WD: 468 liter4WD: 415 liter
Hurtiglading CCS (For Europa)
Hjuldimensjon(Foran og bak) 235/55R19255/45R20 (tilgjenglig som tilvalg)

Merknad: Spesifikasjonenen over er gjeldende fra september 2021 og det gjenstår ennå typegodkjenning. Modellbetegnelser, funksjoner og spesifikasjoner kan variere fra marked til marked.

For flere bilder og informasjon, se her: https://norway.nissannews.com/no-NO/releases/nissan-starter-forhandssalget-av-ariya-i-norge

Norske kunder kan besøke Nissans nettside for å komme i gang med sin forhåndsbestilling og bli bedre kjent med de ulike variantene av Ariya fra 9. september. Andre europeiske markeder vil følge etter i løpet av de kommende månedene. I mellomtiden kan alle interesserte registrere seg her.

Kundene får selv anledning til å kjenne på kjøreopplevelsen med Ariya når bilen ankommer Europa sommeren 2022.

For mer informasjon om Nissans produkter, tjenester og forpliktelse til bærekraftig mobilitet, besøk
nissan-global.com. Du kan også følge oss på
Facebook, Instagram, Twitter og LinkedIn samt se alle våre ferskeste videoer på YouTube.

Nissan har en av de mest omfattende aktivitetene i Europa av noen av de utenomeuropeiske bilprodusentene og har mer enn 17.000 ansatte innenfor områdene design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk og salgs- og markedsføring. Sist finansår leverte Nissans bilfabrikker i Storbritannia, Spania og Russland mer enn 640.000 biler inkludert prisvinnende crossovere, SUVer, nyttekjøretøyer og Nissan LEAF - verdens mest populære elbil. Nissans Intelligent Mobility-visjon er konstruert for å lede Nissans produkter og teknologi med en 360-graders tilnærming til fremtidig mobilitet. Den har en kritisk forankring til hvordan bilene er motorisert, hvordan de blir kjørt og hvordan de blir integrert i samfunnet. Nissan har som overordnet mål å bli sett som det mest attraktive asiatiske bilmerket i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd.
er Nissans import- og markedsorganisasjon for Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Latvia og Litauen. Selskapet har omkring 175 ansatte og har sitt hovedkontor i Finland. nissan.no/

For mer informasjon om våre produkter, tjenester og forpliktelser til fornybar mobilitet, besøk nissan-global.com. Du kan også følge oss på FacebookInstagramTwitterog LinkedIn samt se alle våre siste videoer på YouTube.

Mer informasjon:
Knut Arne Marcussen, Communications Manager