Overraskende tall i ny undersøkelse: 70 % av europeiske bileiere er klar for elbil

Mens Norge leder an som et foregangsland på elbil-fronten, kommer resten av Europa straks etter for fullt

Onepoll har på oppdrag fra Nissan utført en omfattende spørreundersøkelse på tilsammen 7000 bileiere fra til sammen ni ulike europeiske land (Frankrike, Tyskland, Italia, Nederland Storbritannia, Spania og Norden – Norge, Sverige og Danmark). Til sammen viser undersøkelsen at nå er også europeerne klare for å velge elektrisk neste gang de skal bytte bil. Både nåværende elbil-eiere samt fossilbil-eiere deltok i undersøkelsen og resultatene er rett og slett oppløftende på veien mot det grønne skiftet.

For hele 70 prosent av de spurte svarer at de vil vurdere en elektrisk bil ved neste bilbytte. 89 prosent av de som har hatt diesel- eller bensinbil tidligere sier at de gjorde rett valg da de byttet til elbilen de nå har, og nesten halvparten (49 %) av dagens fossilbil-eiere sier de vurderer elbil som sin neste bil. At elbiler er miljøvennlig, komfortable og har lave driftskostnader er blant punktene som nevnes for å skifte til elektrisk nullutslippsbil. Nissan LEAF var verdens første masseproduserte elbil da den kom på markedet for 10 år siden. Siden er den også blitt en av verdens mest solgte elbiler med mer enn 500 000 eksemplarer. Disse bilene bidrar alene til en årlig reduksjon av CO2-utslipp på 1,3 millioner tonn*. Elektrifisering har lenge vært en del av forretningsplanen til Nissan og flere modeller er på vei, sånn som for eksempel den norgesvennlige crossover-SUV-en Ariya, som blir tilgjengelig med firehjulstrekk og rekkevidde på over 50 mil. Modellen går rett inn i kjernen av det norske elbil-kunder nå etterspør, og det åpnes snart for forhåndssalg av modellen som vil sette ny standard på flere måter.

Briter mer skeptiske til elbil

Utover nye elbiler har Nissan nylig vist sin miljøforpliktelse ved at konsernet skal bli karbonnøytralt innen 2050. I Europa vil halvparten av Nissans biler som selges innen utgangen av 2023 være elektrifisert. Samtidig vil 20 % av energien som brukes ved bilfabrikken i Sunderland også være fornybar.

Undersøkelsen er omfattende og inneholder en rekke svært interessante funn. Blant annet kommer det fram at hele 79 % av fossilbil-eiere i Italia og Spania er klare for å velge elbil neste gang mens kun tallet for Storbritannia kun er 52 %. Av motstanderne mot elbil finner vi ut at flesteparten av dem finnes blant fossilbil-eierne i Storbritannia, der 48 % sier de trolig eller definitivt ikke vil velge en elbil neste gang. I motsatt ende kommer fossilbil-eierne i Italia og Spania bedre ut enn bileierne i Norden – kun 21 % i de to nevnte landene vil ikke velge elbil mens tallet er 27 % blant de spurte i Norden.

Ved ønske om ytterligere innsyn i undersøkelsen, ta kontakt med undertegnede, og vi kan dele tallmateriale.
Original pressemelding fra Nissan Europe: https://europe.nissannews.com/en-GB/releases/tipping-point-70-of-european-drivers-would-consider-an-electric-vehicle-as-their-next-car

Norsk pressemelding med tilgang til flere bilder: https://norway.nissannews.com/no-NO/releases/overraskende-tall-i-ny-underskelse-70-av-europeiske-bileiere-er-klar-for-elbil
[1] Basert på en beregningsmodell fra utarbeidet av det norske byrået Footprint, der det er sammenlignet med utslippet fra fossilbil med CO2-utslipp på 170 g/km og en gjennomsnittlig kjørelengde på 14 900 km.

Tilleggsinformasjon fra undersøkelsen:

Blant nåværende elbil-eiere

Frankrike:

90% sier de er fornøyd med kjøreopplevelsen

Tyskland:

89% sier de er fornøyd med kjøreopplevelsen

Italia:

91% sier de er fornøyd med kjøreopplevelsen

53% kjøper elbil fordi de er miljøvennlig

Nederland:

83% sier de er fornøyd med kjøreopplevelsen

35% kjøper elbil fordi de er miljøvennlig

Nordics (Norge, Sverige, Danmark):

90% sier de er fornøyd med kjøreopplevelsen

Spania:

92% sier de er fornøyd med kjøreopplevelsen

43% kjøper elbil fordi de er miljøvennlig

UK:

85% sier de er fornøyd med kjøreopplevelsen

44% kjøper elbil fordi de er miljøvennlig

ICE-eiere (fossilbil-eiere)

Frankrike:

61% vil definitivt eller trolig velge en elbil neste gang de skal kjøpe bil

39% vil trolig eller definitivt IKKE velge elbil neste gang.

63% av de som ikke vil vurdere elbil sier det skyldes rekkevidden.

45% av de som vil vurdere en elbil neste gang sier det skyldes at elbiler er mer miljøvennlig.

Tyskland:

72% vil definitivt eller trolig velge en elbil neste gang de skal kjøpe bil

27% vil trolig eller definitivt IKKE velge elbil neste gang.

64% av de som ikke vil vurdere elbil sier det skyldes rekkevidden.

49% av de som vil vurdere en elbil neste gang sier det skyldes at elbiler er mer miljøvennlig.

Italia:

79% vil definitivt eller trolig velge en elbil neste gang de skal kjøpe bil

21% vil trolig eller definitivt IKKE velge elbil neste gang.

70% av de som ikke vil vurdere elbil sier det skyldes rekkevidden.

50% av de som vil vurdere en elbil neste gang sier det skyldes at elbiler er mer miljøvennlig.

Nederland:

63% vil definitivt eller trolig velge en elbil neste gang de skal kjøpe bil

37% vil trolig eller definitivt IKKE velge elbil neste gang.

51% av de som ikke vil vurdere elbil sier det skyldes rekkevidden.

Norden:

73% vil definitivt eller trolig velge en elbil neste gang de skal kjøpe bil

27% vil trolig eller definitivt IKKE velge elbil neste gang.

56% av de som ikke vil vurdere elbil sier det skyldes rekkevidden.

Spania:

79% vil definitivt eller trolig velge en elbil neste gang de skal kjøpe bil

21% vil trolig eller definitivt IKKE velge elbil neste gang.

58% av de som ikke vil vurdere elbil sier det skyldes rekkevidden.

56% av de som vil vurdere en elbil neste gang sier det skyldes at elbiler er mer miljøvennlig.

UK:

52% vil definitivt eller trolig velge en elbil neste gang de skal kjøpe bil

48% vil trolig eller definitivt IKKE velge elbil neste gang.

53% av de som ikke vil vurdere elbil sier det skyldes rekkevidden.

58% av de som vil vurdere en elbil neste gang sier det skyldes at elbiler er mer miljøvennlig.

Tall fra 3500 elbil-eiere fra UK, Frankrike. Italia, Tyskland, Spania, Nederland og Norden (Danmark, Sverige, Norge)

89% er fornøyde med kjøreopplevelsen med sin elbil.

83% medgir at elbilen deres har lavere driftskostnader

77% oppgir at elbil er mer behagelig å kjøre enn en bensin- eller dieselbil.

40% oppgir at de kjøpte bilen fordi den er miljøvennlig.

34% fordi de er teknisk avanserte

33% fordi bilen har null utslipp

29% fordi de har lave driftsutgifter

89% svarer at overgangen fra en fossilbil til elbil var rett valg.

58% erfarte at denne overgangen gikk enklere enn ventet.

Nissan har en av de mest omfattende aktivitetene i Europa av noen av de utenomeuropeiske bilprodusentene og har mer enn 17.000 ansatte innenfor områdene design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk og salgs- og markedsføring. Sist finansår leverte Nissans bilfabrikker i Storbritannia, Spania og Russland mer enn 640.000 biler inkludert prisvinnende crossovere, SUVer, nyttekjøretøyer og Nissan LEAF - verdens mest populære elbil. Nissans Intelligent Mobility-visjon er konstruert for å lede Nissans produkter og teknologi med en 360-graders tilnærming til fremtidig mobilitet. Den har en kritisk forankring til hvordan bilene er motorisert, hvordan de blir kjørt og hvordan de blir integrert i samfunnet. Nissan har som overordnet mål å bli sett som det mest attraktive asiatiske bilmerket i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og markedsorganisasjon for Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Latvia og Litauen. Selskapet har omkring 175 ansatte og har sitt hovedkontor i Finland. nissan.no/

For mer informasjon om våre produkter, tjenester og forpliktelser til fornybar mobilitet, besøk nissan-global.com. Du kan også følge oss på Facebook, Instagram, Twitter og LinkedIn samt se alle våre siste videoer på YouTube.

Mer informasjon:

Knut Arne Marcussen, Communications Manager