Sterke priser og mye standardutstyr på nye Nissan Ariya

Etter mer enn 10 år som ledende elbilprodusent i verden, er Nissan klar med elbilen som er skreddersydd for det norske markedet.

OSLO (9. september 2021) – Som det andre landet i verden etter Japan, er det nå klart for forhåndssalg av nye Nissan Ariya i Norge. Mellomklasse crossover SUV-en går rett inn i kjernen av hva norske elbil-kunder nå etterspør, og Nissan Ariya innehar nøyaktig de egenskapene norske bilkjøpere foretrekker. Det innebærer blant annet en romslig bil med mye utstyr, inntil 50 mils rekkevidde og mulighet for firehjulstrekk samt hengerfeste og takstativ.

Prisen er også svært attraktiv og konkurransedyktig. Ariya er tilgjengelig fra 400 000 kroner pluss frakt- og leveringskostnader. I motsetning til hva tilfellet er med en del konkurrenter, byr selv innstegsmodellen av Ariya på mye ettertraktet utstyr som standard. Førerassistanse-systemet ProPILOT med intelligent filholderassistent, intelligent cruise control og mulighet for tilkobling mot navigasjonssystemet, som igjen kan sørge for økt sikkerhet under kjøring, er standard på rimeligste modell. Det samme gjelder blant annet elektrisk justerbare forseter, elektrisk bakluke, to 12,3-tommer-skjermer med navigasjon med tilhørende tjenester/instrumenter, 360-graders kamera med person- og sykkelgjenkjenning og oppvarmet frontrute. Går du et steg opp til utstyrsnivået Evolve, blir utstyr som panorama-soltak, adaptivt intelligent fjernlys, elektrisk justerbart ratt, ventilerte seter med varme og kjøling, fullverdig headup-display og ikke minst 22 kW ombordlader standard. Sistnevnte sørger for vesentlig raskere ladetid ved hjemmelading via veggboks med tilstrekkelig strømstyrke.

Nissan Ariya blir tilgjengelig i fire utstyrsversjoner – Advance, Evolve, e-4ORCE Evolve og e-4ORCE Performance. Innstegsmodellen kommer med 63 kWt-batteri mens de øvrige får 87 kWt-batteri. Firehjulstrekkutgaven e-4ORCE koster 520 000 kroner pluss frakt- og leveringskostnader. Den byr da på kraftfulle ytelser takket være to el-motorer som til sammen leverer hele 600 Nm dreiemoment.

Etter å ha vært først ute i verden med masseproduksjon av elbil tilbake i 2010, har Nissan solgt godt over 500 000 elbiler verden over. Bare i Norge ruller det nå omtrent 70 000 LEAF, noe som gjør den til landets suverent mest populære elbil. Tilfredsheten blant eierne er skyhøy, og Nissan har benyttet sin mangeårige erfaring med elbiler til å lage et best mulig og komplett produkt i nye Ariya. Modellen har ytre mål som en kompakt mellomklasse bil, men er innvendig like romslig som en bil i klassen over. Fleksibiliteten er på topp med elektrisk justerbar midtkonsoll og beinplassen er optimal med helt flatt gulv. Både sikkerhetsutstyr og teknologisk utstyr er på nivå med det beste du kan oppdrive på markedet i dag.

Med Nissan Ariya introduserer Nissan det nye designspråket Tidløs Japansk Futurisme. Det innebærer et enkelt, men kraftfullt og elegant design. Alt fra den lekre fronten via den coupé-aktige taklinjen til det særpregete bakpartiet med hekkspoiler, gjør at bilen skiller seg ut i mengden blant alle nye bilmodeller på markedet. Bilen ventes til Norge sommeren 2022.

«Vi er utrolig glade for at vi nå kan tilby nye Ariya til norske kunder, og det på verdens elbil-dag. Vi er sikre på at Nissans solide erfaring med elbilproduksjon har sørget for et best mulig produkt, spesielt godt tilpasset det norske elbil-kunder nå etterspør med avansert teknologi, god plass, lang rekkevidde, mulighet for firehjulstrekk og høyt utstyrsnivå», sier Country Manager Anders Mamen-Lund i Nissan Nordic, Norge.

Fullstendig prisliste med utstyrsoversikt for nye Nissan Ariya finner du her: https://www.nissan.no/content/dam/Nissan/no/brochures/pricelist/ARIYA_Kundeprisliste_Forhandssalg.pdf

Forhåndsbestilling av Nissan Ariya gjøres hos den lokale forhandler eller her: https://www.nissan.no/biler/nye-biler/forhandssalg-ARIYA.html

Fire versjoner av Nissan Ariya blir tilgjengelig i Europa

Spesifiksjoner i Europa Ariya (2WD) Ariya (AWD – e-4ORCE)
63kWt 87kWt 87kWt 87kWt Performance
Batterikapasitet*Batterikapasiteten er estimert og ikke endelig typegodkjent 66 kWt(bruttokapasitet)63 kWt (netto, tilgjengelig kapasitet) 91 kWt(bruttokapasitet)87 kWh (netto, tilgjengelig kapasitet) 91 kWh(bruttokapasitet)87 kWh (netto, tilgjengelig kapasitet) 91 kWh(bruttokapasitet)87 kWh (netto, tilgjengelig kapasitet)
Effekt 160 kW (218 hk) 178 kW (242 hk) 225 kW (306 hk) 290 kW (394 hk)
Dreiemoment 300 Nm 300 Nm 600 Nm 600 Nm
Akselerasjon (0-100 km/t) 7.5 sek. 7.6 sek. 5.7 sek. 5.1 sek.
Toppfart 160 km/t 160 km/t 200 km/t 200 km/t
Estimert rekkevidde*Tall basert på WLTP-kombinert syklus Inntil 360 km Inntil 500 km Inntil 460 km Inntil 400 km
Hengervekt 750 kg 1500 kg
Lengde 4595 mm
Bredde 1850 mm
Høyde 1660 mm
Vekt(Avhenger av versjon og utstyr) 1800 – 2300 kg
Akselavstand 2775 mm
Bagasjeromskapasitet 2WD: 468 liter4WD: 415 liter
Hurtiglading CCS (For Europa)
Hjuldimensjon(Foran og bak) 235/55R19255/45R20 (tilgjenglig som tilvalg)

Merknad: Spesifikasjonenen over er gjeldende fra september 2021 og det gjenstår ennå typegodkjenning. Modellbetegnelser, funksjoner og spesifikasjoner kan variere fra marked til marked.

For flere bilder og informasjon, se her: https://norway.nissannews.com/no-NO/releases/nissan-starter-forhandssalget-av-ariya-i-norge

For mer informasjon om Nissans produkter, tjenester og forpliktelse til bærekraftig mobilitet, besøk
nissan-global.com. Du kan også følge oss på
Facebook, Instagram, Twitter og LinkedIn samt se alle våre ferskeste videoer på YouTube.

Nissan har en av de mest omfattende aktivitetene i Europa blant ikke-europeiske bilprodusenter og har mer enn 17.000 ansatte innenfor områdene design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk og salgs- og markedsføring. Sist finansår leverte Nissans bilfabrikker i Storbritannia, Spania og Russland mer enn 640.000 biler inkludert prisvinnende crossovere, SUVer, nyttekjøretøyer og Nissan LEAF - verdens mest populære elbil. Nissans Intelligent Mobility-visjon er konstruert for å lede Nissans produkter og teknologi med en 360-graders tilnærming til fremtidig mobilitet. Den har en kritisk forankring til hvordan bilene er motorisert, hvordan de blir kjørt og hvordan de blir integrert i samfunnet. Nissan har som overordnet mål å bli sett som det mest attraktive asiatiske bilmerket i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd.
er Nissans import- og markedsorganisasjon for Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Latvia og Litauen. Selskapet har omkring 175 ansatte og har sitt hovedkontor i Finland. nissan.no/

For mer informasjon om våre produkter, tjenester og forpliktelser til fornybar mobilitet, besøk nissan-global.com. Du kan også følge oss på FacebookInstagramTwitterog LinkedIn samt se alle våre siste videoer på YouTube.

Mer informasjon:
Knut Arne Marcussen, Communications Manager