Vaksine-krisen over

Report this content

PRESSEMELDING Oslo, 28 november 2003 Vaksine-krisen over NMD Grossisthandel vil i løpet av dagen sende ut 10.000 doser influensavaksine til apotekene, samt ytterliggere 20.000 doser førstkommende mandag. NMD tilbyr vaksinen til alle apotek-kjeder slik at pasienter kan få tilgang til medisin hurtigst mulig. Norsk Medisinaldepot Grossisthandel kan dermed berolige alle apotek med behov for influensavaksine. Medisinen vil bli sendt ut så raskt som mulig i løpet av fredag og mandag, noe som betyr at eldre og syke med behov for vaksine får dette så raskt som mulig. Torsdag denne uken slo norske medier opp at Norsk Folkehelse hadde bestilt for lite influensavaksine. Nasjonalt Folkehelseinstitutt varslet om at det var usikkert om de fikk inn mer vaksine. Nå har imidlertid NMD Grossisthandel fått inn 30.000 doser. Leveringsdyktige på mandag Den raske leveransen skyldes gode relasjoner med utenlandske leverandører. Den nye forsendelsen med vaksiner vil berolige mennesker i risikogruppen som kronisk syke, eldre og andre som ønsker å forebygge influensa. - Går alt etter planen, vil apotekene i distriktene bli leveringsdyktige på mandag 1. desember. Da skal våre regionale lagre i Bergen, Trondheim og Harstad ha mottatt varene vi får inn til Oslo i dag, sier adm. direktør i NMD Grossisthandel, Jan Tore Føsund I Oslo-regionen vil trolig apotekene ha vaksine i hyllene allerede i ettermiddag/kveld. Rask og smidig leveranse Etter at Norsk Folkehelse tidligere gjorde det klart at vaksinebehovet var betraktelig større enn opprinnelig forventet, satte NMD Grossisthandel umiddelbart i gang tiltak for å skaffe influensavaksine fra utenlandske leverandører. I løpet av fredag 28. november får NMD 10.000 doser til Oslo, mens de resterende 20.000 dosene kommer på mandag. I og med at dette har hastet for mange i risikogruppen, har Statens Legemiddelverk vært meget smidige i forhold til å få klarert legemidlene inn til Norge. Normalt er dette en prosess som tar lengre tid, men NMD og Legemiddelverket har arbeidet raskt i saken. - Vi har mange bestillinger fra kjedene Vitusapotek og DittApotek, men NMD Grossisthandel har bestilt så mange doser at vi kan tilby influensavaksine til alle apotekkjeder med behov. Det viktigste nå er at risikogrupper med pasienter får rask tilgang til vaksinen over hele Norge, sier Føsund. Kontaktperson NMD Grossisthandel AS: Administrerende direktør NMD Grossisthandel AS Jan Tore Føsund Tel: 22 16 96 00 Mob: 91 30 45 77 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/28/20031128BIT00360/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/28/20031128BIT00360/wkr0002.pdf