Norconsult: –Ny tid krever nytenking på skolebygg

Store samfunnsendringer og ny teknologi krever nytenkning når nye skolebygg skal planlegges og bygges. Det skriver Byggeindustrien, som har intervjuet Norconsults Siv Stavem.

Du kan lese hele Byggeindustrien-intervjuet med Siv Stavem her.

Her er et utdrag av intervjuet som Byggeindustrien gjorde med Stavem:

– Hvis man ikke tenker skolebygg og barnehager ut fra funksjon, så bygger man som man alltid har gjort. Men skolen er i stadig endring med nye læringsmål og nye undervisningsmetoder. I tillegg har elevene en helt annen bagasje med seg i dag enn hva de hadde for 40 år siden, derfor er det også grunn til å tenke skoleutforming på nye måter, sier Siv Stavem.

Millionkontrakt

I fjor høst ble Norconsult på ny tildelt kontrakten med å drifte Utdanningsdirektoratets rådgivningstjeneste for barnehage- og skoleanlegg. For opptil en million kroner i året skal rådgiverselskapet, i tillegg til å arrangere de årlige konferansene om barnehage- og skoleanlegg, ha ansvar for den administrative og praktiske delen i det norske medlemskapet CELE (Centre for Effective Learning Environments) i OECD. De skal også bidra som sparringspartner for skoleeiere og andre som har spørsmål om det fysiske læringsmiljøet.

(Tekst ved Frode Aga/ Byggeindustrien)

Her kan du lese mer om Norconsults tjenester innen skoleplanlegging.