Norconsult kjøper svenske Wermlands Infrakonsult

Norconsult kjøper rådgivningsselskapet Wermlands Infrakonsult AB (WIKON). Det svenske selskapet, med kunder i offentlig og privat sektor, har spesialisert seg på tjenester inn mot blant annet vann og avløp, jordarealer, trafikk, veier og gater.

WIKON ble etablert i 2011 og tilbyr tjenester innen utredning, prosjektering, prosjekt- og byggeledelse samt inspeksjon. Selskapet har gjennom årene utført en lang rekke ulike oppdrag i både totalentrepriser og som samarbeidspartnere, både for svenske kommuner, Trafikverket og entreprenørselskaper.

WIKON har 11 medarbeidere og hadde en omsetning på 19 millioner kroner i seneste regnskapsår.

– Norconsults ambisjon er å tilby våre kunder tverrfaglig ekspertise gjennom lokal tilstedeværelse. Vi er allerede etablert i Värmland og med oppkjøpet av Wermlands Infrakonsult styrker vi vårt tjenestetilbud innen infrastruktur i denne delen av Sverige, sier Farah Al-Aieshy, konserndirektør Sverige i Norconsult.

Oppkjøpet forventes gjennomført i tredje kvartal 2024.

– Vi er stolte over at et av Nordens ledende rådgivningsselskaper innen samfunnsbygging verdsetter vår kompetanse, og vi ser frem til å utvikle oss sammen med rundt 6 300 nye medarbeidere. Med Norconsults bredde og dybde vil vi være enda bedre rustet til å hjelpe våre kunder med å realisere sine prosjekter, sier Anders Thorin, daglig leder i WIKON.

For ytterligere informasjon:

Investorer: Elin Spieler, Head of Treasury og IR Manager, elin.spieler@norconsult.com

Media: Henrik Charlesen, kommunikasjonsrådgiver i Norconsult, +4792636088, henrik.charlesen@norconsult.com

Om Norconsult

Norconsult er et ledende nordisk rådgiverselskap. Vi kombinerer ingeniørfag med arkitektur og digital kompetanse, på tvers av små og store prosjekter i privat og offentlig sektor, innen infrastruktur, energi og industri, bygg, eiendom og arkitektur. Med hovedkontor i Sandvika i Norge og om lag 6 300 medarbeidere fordelt på rundt 140 kontorer i Norge, Sverige, Danmark, Island, Polen og Finland, kombinerer vi tverrfaglig kompetanse med lokal tilstedeværelse.