Ny podcast fra Norconsult: Ikke ett fett – om matfett i avløpet

Hver jul skjer det samme i kommuner landet over: Avløpsrør tettes igjen av fett. Årlig skyller hver nordmann omtrent en kilo matfett ut i vasken, fett som legger seg langs rørveggene og kan skape store fettpropper. Problemet koster norske kommuner millioner av kroner i året, og kan føre til både forurensning av vassdrag, og gi kloakk i kjellere.

I denne utgaven av Prosjektkontoret har vi snakket med Veronica Koster, fagansvarlig for vann og avløp i Gjerdrum kommune, Eirik Rismyhr, leder for Norconsult sitt kontor på Lillestrøm og Truls Torp Karlsen, havneingeniør i Norconsult og vinner av årets MasterChef på TV Norge. Sammen har vi diskutert fettproblemet, og hva vi som innbyggere kan gjøre for å redusere det.

Koagulerer og skaper problemer

– På Romerike har vi mer enn 2 000 kilometer med avløpsrør, så potensialet for at fett skaper problemer i nettet er stort. Fettet man heller flytende ned i avløpet, avkjøles og størkner, og noe av dette fester seg til rørveggene. Fettet som fortsetter ned gjennom avløpssystemet kan på veien møte og feste seg til andre fremmedlegemer, slik som hår, støv og matrester. Kombinasjonen fører til «forstoppelser» eller tette rør – litt på samme måte som blodårene dine om du spiser for mye fet mat, sier Veronica Koster i Gjerdrum kommune.

For å øke bevisstheten om problemet og bidra til riktig håndtering av fettet, har ni kommuner på Romerike samt avløpsselskapene MiRA (Midtre Romerike Avløpsselskap IKS) og NRA (Nedre Romerike Avløpsselskap IKS) i år gått sammen om en felles informasjonskampanje før jul, som har fått navnet «Ikke ett fett, Romerike». Innbyggerne skal få informasjon, råd og tips for hvordan de skal kvitte seg med matfettet i julen. Kampanjen kjøres i sosiale medier og på nettsiden «ikkeettfettromerike.no», og er utviklet i samarbeid med Norconsult.

Stjernekokk: «Bruk ribbefettet til grønnsakene»

Matfett og andre matrester skal ikke helles i vasken eller toalettet, men behandles som matavfall eller restavfall. Ikke alt trenger å kastes heller. Truls Torp Karlsen, vinneren av årets MasterChef, mener at for eksempel ribbefettet er en uutnyttet ressurs som fortjener å brukes.

– Når du har stekt ribbe til jul, ligger det både fett og kraft igjen i stekebrettet. Å helle dette i vasken er ikke bare uheldig med tanke på rørene, men også unødvendig matsvinn. Kraften hever smaken på sausen, og ribbefettet løfter smak og utseende på både rødkål og rosenkål til julemiddagen. La fettet størkne og oppbevar det i kjøleskap eller i fryser, og bruk det slik du ville ha brukt smør eller stekeolje. Bakte grønnsaker med ribbefett kommer hele familien til å elske, mener Torp Karlsen.

Snaddermat for rottene

I tillegg til å tette rørene, bidrar fett i avløpet til å holde rottebestanden i live. Rør fulle av koagulert matfett er kanskje udelikat for mennesker, men det er snaddermat for rottene som lever i kloakken. Ved å kvitte seg med matfett og olje på rett måte, bidrar vi alle til å redusere rotteplagen.

Finn ut mer om rett håndtering av matfett www.ikkeettfettromerike.no

Last ned og hør podcasten her: https://shows.acast.com/prosjektkontoret/episodes/ikkeettfett