Sommerjobb i korona-landskap

Etter at koranapandemien slo til, har mange studenter opplevd å miste sommerjobben. Tawab Fidai (23) og Ingrid Aas Myhr (25) var lenge usikre på hva som ville skje, men som to av 86 heldige er de nå godt i gang med sommerjobben i Norconsult.

Tekst og foto: Anne Grete Nordal Tekna. (Saken er opprinnelig skrevet for Tekna, og gjengis her etter avtale.)

På hovedkontoret til Norconsult i Sandvika utenfor Oslo er det uvanlig stille denne dagen i slutten av juni. –Om lag 30-40 prosent av medarbeiderne er på kontoret, resten har hjemmekontor, forklarer HR-rådgiver Malin Eriksen.

Trass i Koronasituasjonen har selskapet valgt å gjennomføre sommerjobbprogrammet omtrent som planlagt for de studentene de allerede hadde inngått avtale med før pandemien.

Blant hele 1463 søkere, er Tekna-medlemmene Ingrid Aas Myhr (25) og Tawab Fidai (23) blant de 86 heldige som har fått sommerjobb hos Norconsult i år.

– Omfanget sommerstudenter hadde nok vært større i et normalt år ettersom noen av enhetene også rekrutterer på våren, men ikke veldig mye større. I 2016 og 2017 hadde vi 63 og 64 studenter. Året etter økte vi til 92, og i fjor toppet vi med 111 studenter. 40 prosent er kvinner og 60 prosent menn, sier Eriksen.

Venner har mistet sommerjobben

– Jeg er utrolig takknemlig, sier Tawab Fidai, som for første gang har fått sommerjobb i selskapet. Han kjenner mange andre studenter som har fått kansellert sine sommerjobber.– De jeg kjenner har mistet jobbene i små bedrifter innen bygg og anlegg. Tawab er glad Norconsult har tatt ansvar og tar imot sommerstudenter. Han har ett år igjen av masterutdanningen ved NTNU innen Bygg og miljøteknikk, og i Norconsult skal han jobbe med samferdsel i tre uker. Sammen med tre andre studenter skal han blant annet planlegge en mulig sykkelvei på Storo i Oslo.

– Det er mye nytt å sette seg inn i. Vi skal bli kjent med ulike verktøy som Autocad, Novapoint og annen programvare. Nå skjønner jeg mer hvor komplekse slike prosjekter er, og hvor mye som må ses i sammenheng. På en måte opplever jeg at jeg er på en «ny skole» der bedriften har sine egne fag, tekniske ferdigheter og forståelse av problemstillinger, sier han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Korona utsatte masteroppgaven

For Ingrid er det andre sommeren hun har sommerjobb i Norconsult, i år på Sandvika-kontoret. Hun studerer vann- og avløpsfag ved NMBU, og skulle skrevet masteroppgave med feltarbeid i Danmark til høsten, men på grunn av usikkerhet rundt korona, skyves masteroppgaven til våren. Ingrid har tidligere hatt relevante sommerjobber – en gang i Vann- og avløpsetaten og en gang i et gjenvinningsanlegg i Lillehammer kommune. I fjor sendte hun uoppfordret en søknad til Norconsult-kontoret på Lillehammer, og fikk jobben etter et speedintervju i Sandvika.

– Da jeg først var inne i systemet, var det lettere for meg å få jobb her i år, sier hun. Etter å ha sendt søknad i fjor høst, hadde hun et telefonintervju mens hun var på utveksling i Wien, og så var jobben i boks. Hun forteller at hun skal jobbe i seks uker. Som for Tawab starter jobben med en del informasjon og kursing i hvordan bedriften jobber, så blir det å sette seg inn i ulike typer programvare som bedriften bruker, og så får hun være med på prosjektarbeid.

– Jeg skal være med på ulike prosjekter, blant annet noen på Ulven i Oslo der jeg skal sjekke tegninger av rør og avløpssystemer som ligger i bakken, og justere dem slik at de stemmer med det som er ferdigstilt. Dessuten skal jeg jobbe litt på et overvannsprosjekt i samme område. En uke skal jeg også delta i et samarbeidsprosjekt med studenter fra andre rådgivende selskaper som Multiconsult, Asplan Viak og Sweco. Hun synes at sammenlignet med hva hun lærer her, blir universitetet nesten litt gammeldags.

– Fagene er selvfølgelig oppdatert på universitetet men her går vi mer inn i detaljene i komplekse prosjekter, lærer 3D-modellering og blir flinkere på dataverktøyene. Vi har ikke jobbet så prosjektbasert på universitet. Der har vi hatt mer fokus på enkeltfag. Her skal alt settes sammen, og vi får vi et inntrykk av hvor mye man må sette seg inn i av dokumenter og kart, og hvordan ulike fag griper inn i hverandre.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Trente på intervjusituasjon

Tawab opplevde det som en lang prosess å få jobben. Søknadsfristen var i november i fjor. Til å skrive søknad og CV, fikk har god hjelp av karrieresenteret ved NTNU.

– Hjelpen jeg fikk der var veldig nyttig, ikke minst det at jeg fikk trent på intervjusituasjon med noen tester de har for det formålet.

Under karrieredagen i fjor høst fikk han også hilst på folk fra Norconsult.

– En av studentassistene mine ved NTNU hadde hatt sommerjobb her før og introduserte meg for en person i Norconsult, som faktisk er fadderen min nå, sier Tawab. Etter å ha lest søknaden min, ringte han meg opp og spurte om jeg ville komme på intervju i desember, noe jeg selvfølgelig sa ja til.

Både Ingrid og Tawab er godt fornøyd med hvordan de har blitt tatt imot med hver sin fadder som har vist dem rundt, gir gode råd og svarer på alt de måtte lure på.

– Selv om det bare er noen få uker, får vi en virkelig erfaring. Det er spennende å utvikle ferdighetene sine, sier Tawab. Han skulle egentlig jobbet i syv uker, men det ble redusert til tre på grunn av korona.

– Jeg ble veldig usikker da jeg skjønte at flere av mine medstudenter mistet sommerjobben, og ringte fadderen min. Han var veldig flink til å holde meg oppdatert om situasjonen i telefonsamtaler, sier Tawab, som føler at han virkelig er heldig som fikk jobb, og at han setter veldig pris på den erfaringen han får.

Hjemmekontor kompliserer

Ingrid følte også en usikkerhet om det ble noe av sommerjobben. Hun synes også det er flott at Norconsult tar inn studenter nå med korona-situasjonen.

– Jeg var jo spent på flere ting, om det blir mye hjemmekontor. Det er litt rart å komme på en arbeidsplass med tomme pulter rundt deg i et kontorlandskap som pleier å summe av liv. Å ringe folk på teams som du ikke kjenner er ikke helt drømmesituasjonen, synes hun. Foreløpig ser det bra ut.

HR-rådgiver Malin Eriksen forteller at i år blir det også en ny vri på den årlige sommerstudentdagen.

– Vanligvis samler vi alle sommerstudentene fra hele landet ved hovedkontoret i Sandvika, for å bli kjent med Norconsult og med hverandre. Vi pleier å ha faglig innhold med foredrag i kombinasjon med bli-kjent-aktiviteter, og avslutning med middag, premieutdeling og sosialt på kvelden. I år erstattes denne samlingen med et eget webinar for sommerstudentene.

Topp med kaffemaskin

– Det er jo litt synd det ikke blir noe av det vanlige sommertreffet for alle studentene, men koronasituasjonen forklarer jo hvorfor.Det hadde vært gøy å bli kjent med flere av de andre sommerstudentene, sier Tawab og Ingrid.

De to har bare vært et par dager i sommerjobben, men begge gleder seg til de neste ukene, og synes allerede det er veldig spennende og gøy.

– Det er dessuten veldig god kaffe her. Fantastisk å kunne velge mellom ulike typer, ler de.

– Med så mange søkere, må det jo være vanskelig å få sommerjobb i Norconsult. Hva skal egentlig til for å komme i betraktning?

Karakterer er naturlig nok en viktig forutsetning for å jobbe i en kunnskapsbedrift som Norconsult, vi har et høyt faglig nivå som også vil gjelde våre sommerstudenter. Samtidig har vi en sterk bedriftskultur, og vi ser etter studenter som kan identifisere seg med denne, og som har personlige egenskaper som å være nytenkende og nysgjerrig, har et tydelig engasjement for faget sitt, er god til å samarbeide og tar initiativ, opplyser Fride A. Hærem, konserndirektør for stab i Norconsult.