Vil bli kvitt sinkestempelet – lanserer byggebransjens TED Talks

Mange sier byggebransjen er en sinke når det gjelder digitalisering. Ola Greiff Johnsen i Norconsult Informasjonssystemer synes det blir et for snevert perspektiv, og lanserer byggebransjen sitt eget TED Talks-konsept for å spre kunnskap om digitaliseringens muligheter.

– Jeg opplever at mange snakker byggebransjen ned når det kommer til digitalisering. Det synes jeg blir altfor unyansert. Vi sitter med fingeren på pulsen når det kommer til digitalisering i bransjen, og erfarer at løsningene og teknologien er på plass og at mange har tatt den i bruk, sier Ola Greiff Johnsen, administrerende direktør i Norconsult Informasjonssystemer (NoIS).

Det er nettopp digitalisering i byggebransjen som er første tema når NoIS lanserer ISYtalks, en arrangementsrekke som bygger på prinsippene fra det velkjente konseptet TED Talks.

Kunnskapsdeling kan åpne digitaliseringsporten for flere

– Selv om mange har kommet langt er det fortsatt behov for å utfordre viljen til å ta i bruk ny teknologi der ute. Gjennom ISYtalks skal vi på en konsis og engasjerende måte vise frem de store fordelene ved digitalisering. Jeg har stor tro på verdien av å dele erfaringer, og vi tilrettelegger for nettopp dette ved å dele av vår kunnskap og vise eksempler på bedrifter som har kommet langt, sier Greiff Johnsen.

Greiff Johnsen trekker frem modellbasert bygging på den siste Bybane-parsellen i Bergen og heldigital prosjektgjennomføring ved utbyggingen av E39 mellom Kristiansand og Mandal som prosjekter som er med på å skape en ny standard for digitalisering.

– Vi skal være med på å drive utviklingen på digitalisering, og jeg mener det er helt avgjørende for bedrifter ta i bruk ny teknologi. Digitalisering handler om bedre prosesser, økt produktivitet og samhandling. Fra vårt perspektiv er det også viktig å fokusere på digitalisering av en verdikjede, man blir best om man digitaliserer sammen. NoIS leverer løsninger til ingeniører, arkitekter, rådgivere, entreprenører og byggherrer og er dermed i en posisjon der vi kan se helheten i informasjonsflyten mellom aktørene. I tillegg handler dette om at bransjen må være attraktiv for og ta i bruk kompetansen til den nye generasjonen av ingeniører og teknologer, fortsetter Greiff Johnsen.

Streaming med god kvalitet rett inn i stua

ISYtalks skal være en gratis møteplass som samler ulike bransjer til korte foredrag som gir innsikt i hvordan vi kan løse utfordringer på et overordnet nivå.

– Vi så at det var et tomrom i markedet når det kom til digitale arrangementer basert på de nye hjemmekontor-forutsetningene. Vi hadde lyst til å invitere og dele av den kunnskapen vi har bygget opp gjennom mange tiår i ulike bransjer, sier Camilla Fuglesang Eide som jobber med marked i NoIS og som hadde ideen til å gjennomføre arrangementene som korte talks inspirert av TED-konseptet.

Sendingen, som består av seks foredrag på 12 minutter hver, vil ha høy kvalitet, og kan strømmes den 18. mars eller ses som opptak i etterkant.

– Som kunnskapstung organisasjon er det en spennende utfordring for oss å jobbe med å spisse budskap og innhold til TED-formatet, og vi er overbevist om at det vil treffe godt hos publikum, fortsetter Eide.

Droner, maskinlæring og VR på agendaen

Det er høyaktuelle temaer som løftes når første arrangement i rekken går av stabelen.

– Seks eksperter i NoIS og Norconsult skal inspirere med temaer som bruk av dronebilder til inspeksjon og beregning, tegningsløse byggeprosjekter og maskinlæring i byggebransjen, sier Eide.

I tillegg vil seerne lære om hva VR og AR kan brukes til, hvordan virksomheter kan kutte tid og kostnader med digital planvarsling og om digital samhandling på byggeplass. Greiff Johnsen er overbevist om at konseptet vil falle i smak, og har stor tro på at ISYtalks kan bli et nytt nav for kunnskap om innovasjon og digitalisering i bransjen.

– Jeg tror deltakerne vil sitte igjen med følelsen av å ha lært noe nytt, og inspirasjon til å sette i gang prosjekter på egen arbeidsplass. Og jeg håper vi samtidig får synliggjort at vi står parate til hjelpe bedrifter med å sette sine digitale ambisjoner ut i livet, avslutter Greiff Johnsen.

For fullstendig program og påmelding til ISYtalks, gå til www.isytalks.no

For spørsmål om ISYtalks, send en epost til isytalks@nois.no