Godt resultat for Nordea Liv i utfordrende tider

Til tross for at aksjemarkedene har vært volatile, leverte Nordea Liv god avkastning for kundene. – Vi har en sterk lønnsom vekst og dette er en bekreftelse på at vi gjør mye riktig sier administrerende direktør i Nordea Liv, Hans-Erik Lind.

Resultatet per tredje kvartal før skatt ble 884 millioner kroner mot 618 millioner i samme periode i fjor.

–    Vi jobber hver eneste dag for at enda flere skal ta grep rundt egen sparing og pensjon. Dette er viktig for den enkelte og det kan være mye å hente ved å sette av tid til dette. Historien viser at det også i utfordrende tider lønner seg å holde seg til den langsiktige sparestrategien man har valgt og ikke la uroen få en til å endre dette, sier Lind.

Utvider samarbeid med Econa

Det har vært flere merkedager i løpet av kvartalet. Nordea Liv har signert en ny avtale med arbeidstakerorganisasjonen Econa. Denne avtalen skal gi medlemmer av Econa et bredt tilbud innenfor pensjon og sparing.

–    Dette blir et viktig samarbeid for oss i Nordea Liv. Vi gleder oss til å kunne ønske Econa-medlemmene velkommen til oss og til å levere gode kundeopplevelser til dem, sier Lind.

Norges beste eiendomsfond

For andre gang på de siste tre årene vinner Nordea Liv MSCI’s pris for beste eiendomsfond i Norge. Dette ble annonsert tidligere i oktober.

–    Vi forvalter vår portefølje med næringsiendom aktivt og med fokus på verdiskapning for våre kunder. Vi er fornøyd med å få ekstern anerkjennelse for dette, og dette viser våre kunder at vi presterer på deres vegne, sier Lind.

I løpet av kvartalet har Nordea Liv skrevet ned verdien på eiendomsinvesteringene i tråd med markedsutviklingen.

–    Dette går utover vår avkastning, men er en viktig tilpasning til et mer utfordrende marked. Siden toppen vinteren 2022 har vi skrevet ned eiendomsverdiene med omtrent 15%, sier Lind.

Modernisererer system for liv- og pensjonsforsikring

I løpet av tredje kvartal har Nordea Liv også inngått et samarbeid med Lumera for en modernisering av sine virksomhetssystemer for liv- og pensjonsforsikring.

–    Sammen skal vi bygge en skybasert løsning for å muliggjøre en raskere utvikling av nye digitale tjenester. Det forventes at dette vil gi et bedre tilbud til våre kunder og en redusert operasjonell risiko samt reduserte kostnader, sier Lind.

Kontakt:
Hans Erik Lind, administrerende direktør i Nordea Liv, 41 64 15 51