Høyere lønns- og prisvekst

Norsk økonomi opplevde et kraftig oppsving i fjor. I den nye utgaven av «Nordea Economic Outlook» tror Nordeas økonomer på fortsatt solid vekst i norsk økonomi framover.

Gjeninnhentingen i norsk økonomi i fjor var den raskeste og kraftigste i historien. I løpet av fjoråret gikk vi fra mye ledige ressurser og høy ledighet til stor knapphet på både kapasitet og arbeidskraft. Omikron ser ut til å bli kun en dump i veien for økonomien og mye ligger til rette for fortsatt solid vekst framover, sier sjeføkonom Kjetil Olsen i Nordea Markets.

Arbeidsledigheten har kommet mye ned, i takt med gjenåpningen av økonomien. Nordeas økonomer tror ledigheten skal videre ned når smittetiltakene fjernes. Et stramt arbeidsmarked vil bidra til høyere lønns- og prisvekst framover.
 Arbeidstakerorganisasjonene har sjelden hatt et bedre utgangspunkt for å forhandle om høyere lønn. Kampen om arbeidskraften er intens. Sammen med krav om kompensasjon for tapt kjøpekraft i fjor kan lønnsveksten fort nærme seg 4% i år. Det vil gi god vekst i folks kjøpekraft, forteller Olsen.

Raskere renteheving

Høy kapasitetsutnytting i norsk økonomi gir mindre behov for de svært lave rentene vi har hatt gjennom pandemien. Høyere lønnsvekst her hjemme og høy prisvekst i utlandet gir samtidig utsikter til at inflasjonen vil ligge over målet til Norges Bank på 2% de neste par årene. Nordeas økonomer tror derfor at styringsrenta vil heves noe raskere og mer enn Norges Bank hittil har varslet.

Selv om Norges Bank hevet renta to ganger i fjor, er renta fortsatt på et unormalt lavt nivå. Vi må regne med flere rentehevinger framover og trolig noe høyere rente enn Norges Bank så langt har signalisert, sier Olsen.

Veksten i boligprisene roet seg i løpet av 2021, etter svært kraftig vekst i 2020. Nordeas økonomer tror den moderate utviklingen vil fortsette.

Renteøkningene fra Norges Bank trekker i retning av lavere boligpriser. Samtidig går det mye bedre i norsk økonomi og husholdningene vil oppleve solid lønnsvekst framover. Det trekker den andre veien. I sum tror vi på nokså stabile boligpriser de neste par årene, sier Olsen.

Regimeskifte i rentesettingen

Ute har gjeninnhentingen også vært kraftig og rask. Økonomiene preges nå av mangel på kapasitet, innsatsvarer og arbeidskraft. Prisveksten har tatt seg kraftig opp.

Siden finanskrisen har sentralbankene ute kjempet for å få inflasjonen opp med ekstreme stimulanser og svært lave renter. Det har satt sitt tydelig preg også på det norske rentenivået. Nå er situasjonen i ferd med å bli snudd på hodet. Vi kan stå overfor et regimeskifte i rentesettingen som kan gi renter som blir en god del høyere enn vi har blitt vant til etter finanskrisen, avslutter Olsen.

Du kan lese hele rapporten her.

For mer informasjon:

Sjeføkonom i Nordea, Kjetil Olsen, mobil 97 60 29 17
Kommunikasjonsdirektør Christian Steffensen, mobil 40 88 23 73

Nordea er en ledende nordisk totalbank. Vi hjelper kundene våre med å virkeliggjøre drømmer og ambisjoner – og det har vi gjort i 200 år. Vi vil utgjøre en forskjell for kundene våre og for lokalsamfunnene vi er til stede i, ved å være en solid og personlig finansiell partner. Nordea-aksjen er notert på Nasdaq Helsinki, Nasdaq Copenhagen og Nasdaq Stockholm. Les mer om oss på nordea.com.