K-Bank endrer navn til Nordea

K-Bank endrer navn til Nordea Navneendring skjer i desember Nordea tar et nytt viktig skritt i utviklingen av det største finanskonsernet i Norden. Retailbankene i de fire nordiske landene vil fra begynnelsen av desember bruke Nordea som varemerke. Avgjørelsen om å benytte Nordea som enhetlig varemerke for forretningsområdet Retail Banking og de fleste datterselskapene i konsernet betyr at Nordbanken i Sverige, Merita i Finland, Unibank i Danmark og K-Bank i Norge vil endre sine navn til Nordea Bank i begynnelsen av desember. Forretningsområdene Asset Management og Corporate and Institutional Banking og flere andre områder innen konsernet har allerede begynt å bruke Nordea som varemerke. "Vi har sagt at Nordea vil benyttes som varemerke når det er forretningsmessig riktig. I alle nordiske markeder, både blant kunder og medarbeidere, er det i økende grad krav om å endre navnet på bankene til Nordea. Etter grundig analyse har vi funnet tiden inne for å sende dette sterke signalet som en bekreftelse på at vi er på god vei i integrasjonsarbeidet", sier Thorleif Krarup, Nordeas konsernsjef. "Nordea står for "Nordic Ideas". Vi deler nordiske idéer og utveksler nordiske løsninger for å skape verdier for kundene, og dermed for våre aksjonærer. Nordea tar sikte på å hjelpe kunder med å realisere sine ambisjoner og drømmer, og vi vil være bedre i stand til å gjøre dette under ett felles, sterkt varemerke. Ett felles varemerke gjør kommunikasjonen enklere både internt og eksternt, og signaliserer at vi er fast bestemt på å levere synergier på tvers av landegrensene. Vi er opptatt av at varemerket Nordea skal bli verdifullt for konsernet", fortsetter Thorleif Krarup. Forretningsområdet Investment Banking endret navn fra ArosMaizels til Nordea Securities i april. Bankene i Polen og Baltikum har tatt i bruk Nordea som varemerke. Forsikringsselskapene i Polen vil følge etter til høsten. Solo - elektroniske servicetjenester på Internett- og telefon - vil beholde sitt opprinnelige navn, som et symbol på lett tilgjengelige og sikre elektroniske tjenester i verdensklasse. Forsikringsselskapene Vesta og Tryg-Baltica vil i Norge og Danmark fortsette å bruke sine nåværende navn i kombinasjon med Nordea.Det gjøres for å kunne ha forskjellig produktutvalg i distribusjonskanalene bank og forsikring, uten å skape forvirring. Navneendring til Nordea vil skje når det er kommersielt riktig. K-Bank ble en del av det nordiske finanskonsernet i januar 2001. - Integrasjonsprosessen med Nordea har gått både raskere og bedre enn vi forutså. Tidspunktet er inne for å gi markedet et klart signal om at vi nå er blitt ett finanskonsern med en nordisk struktur og filosofi, sier Baard Syrrist, administrerende direktør i K-Bank. Bankens kontorer vil fra desember i år bli utstyrt med nye skilt, og alle de norske kontorene skal ha fått Nordea-skilt innen sommeren 2002. Baard Syrrist understreker at bankens landsdekkende kontornett vil bli opprettholdt selv om banken skifter navn fra K-Bank til Nordea. - Det er de samme medarbeiderne som skal betjene de samme kundene, der de ønsker å møte oss. Fortsatt skal kundene selv avgjøre om de vil få utført finansielle tjenester ved å oppsøke våre bankkontorer, eller nå oss via Internett og telefon. Vårt mål er å tilby våre kunder de beste finansielle produkter og tjenester, og det målet mener vi vår Nordea- tilhørighet setter oss bedre i stand til å nå, sier Baard Syrrist. For ytterligere informasjon: Thorleif Krarup, konsernsjef Nordea +47 22 48 60 10 Baard Syrrist, adm.direktør, K-Bank + 47 22 48 59 46 Kjell J. Flø, informasjonsdirektør, K-Bank + 47 22 48 50 24 Las ned Nordea-logoen fra pressemeldingen som du finner på www.nordea.com ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.waymaker.net Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/19/20010619BIT00870/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/19/20010619BIT00870/bit0002.pdf