Kjetil Olsen er ny sjeføkonom i Nordea

Kjetil Olsen er ansatt som ny sjeføkonom i Nordea. Han kommer fra stillingen som direktør og nestleder for pengepolitikk i Norges Bank og overtar stillingen etter Steinar Juel, som vil gå av med pensjon til nyttår.

Olsen har tjue års erfaring fra Norges Bank og har i de siste femten årene jobbet primært med pengepolitikk. Han har i likhet med Juel, embetseksamen i sosialøkonomi fra Universitetet i Oslo.
- Jobben som sjeføkonom i Norge for Nord-Europas største bank var en mulighet jeg ikke kunne si nei til. Jeg gleder meg til å ta fatt, sier Kjetil Olsen.

Steinar Juel har gjennom tretten år vært en profilert sjeføkonom for Nordea og vil til høsten takke for seg, etter nesten tjuefem år i banken. Han har tidligere blant annet vært personlig rådgiver for finansministrene Rolf Presthus og Arne Skauge.

- Jeg er glad for at vi har fått en respektert og svært dyktig fagperson til å ta over den viktige rollen som sjeføkonom i Nordea, sier Thorodd Bakken, leder for Markets FICC i Nordea i Norge.

Kjetil Olsen vil begynne i Nordea 1. september, og tiltrer stillingen som sjeføkonom i løpet av høsten.

For mer informasjon kontakt: Rune Sjøhelle, kommunikasjonsdirektør Nordea. Tlf. 40200210. E-post:rks@nordea.com

Nordeas visjon er å være en Great European Bank, anerkjent for sine medarbeidere som skaper betydelig verdi for kunder og aksjonærer. Vi gjør det mulig for kundene å nå sine mål ved å tilby et vidt spekter av produkter, tjenester og løsninger innenfor bank, kapitalforvaltning og forsikring. Nordea har rundt 11 millioner kunder, rundt 1.400 salgskontorer og er blant de ti største fullservice bankene i Europa målt etter markedsverdi. Nordea-aksjen er notert på NASDAQ OMX Nordic Exchange i Stockholm, Helsinki og København.

www.nordea.com

Vi bygger sterke og nære relasjoner gjennom vårt engasjement for kundene og samfunnet. Vi hjelper kundene våre med å nå mål og virkeliggjøre drømmer gjennom å tilby relevante finansielle løsninger. Vi er den største banken i Norden og et av de ti største finanskonsernene i Europa målt etter markedsverdi med rundt 11 millioner kunder. Nordea-aksjen er notert på Nasdaq Helsinki, Nasdaq Copenhagen og Nasdaq Stockholm. Les mer om oss på nordea.com