• Nordea/

Kommentarer knyttet til Finanstilsynets godkjenning av Nordeas oppkjøp av Danske Banks personkunde og private banking-virksomhet

Nordea har tidligere kunngjort planer om oppkjøp av Danske Banks personkundevirksomhet med tilhørende fondsporteføljer 19 juli 2023.

Finanstilsynet har nå kunngjort at de godkjenner oppkjøpet av personkundevirksomheten. Behandling av tilhørende fondsporteføljer vil skje på et senere tidspunkt. Konkurransetilsynet godkjente oppkjøpet i desember 2023.

-Vi er fornøyde med at Finanstilsynet godkjenner oppkjøpet, og vi er allerede i gang med å forberede for å ta i mot mange nye kunder og ansatte på en god måte, sier leder for personmarked og landssjef i Nordea Norge, Randi Marjamaa.

Oppkjøpet av Danske Banks personkundevirksomhet vil styrke Nordeas posisjon i Norge.

-Sammen med Danske Bank skal vi sikre at flytteprosessen blir god, og at kundene opplever at de blir tatt godt vare på, sier Marjamaa.

Planen er at oppkjøpet gjennomføres mot slutten av 2024.

-Mange spør om hvorfor dette ikke skjer med en gang, men det er mye som skal på plass og vi vil gjøre dette på en så god måte som mulig for kundene. Er du kunde behøver du ikke å foreta deg noe nå, vi skal holde deg oppdatert underveis, sier Marjamaa.

For mer informasjon kontakt:

Kommunikasjonsdirektør Christian Steffensen, mobil 40882373

Nordea er en av de ti største totalbankene i Europa målt etter markedsverdi. Vi har rundt 11 millioner kunder, 30 000 medarbeidere og bankkontorer på 600 steder. Nordea-aksjen er notert på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki og Nasdaq Copenhagen. Vi har bred ekspertise og tilbyr produkter, tjenester og løsninger innenfor bank, kapitalforvaltning og forsikring. I Nordea bygger vi relasjoner basert på tillit ved å engasjere oss i kundene og samfunnet vi opererer i.