Nordea åpner døren for 50 fintech-grundere

Report this content

I høst får oppstartsbedrifter en ny mulighet til å sette fart i ideene sine. Det første Nordea Accelerator-programmet ble gjennomført vinteren 2015-2016. Der fikk tolv utvalgte oppstartsbedrifter anledning til å utvikle ideene sine i samarbeid med Nordea, og programmet var veldig vellykket. Nå åpner vi for søknader til neste 12-ukersprogram som starter i september.

Flere fintech-selskaper får nå en ny mulighet til å få fart på virksomheten. Nordeas program er åpent for fintech-gründere fra hele verden. Det første programmet ble gjennomført i Helsinki. Denne gang kan oppstartsbedriftene også velge å jobbe i Nordeas lokaler i Stockholm.

- Tanken er å finne nye forretningsmuligheter og partnere gjennom samarbeid, og til syvende og sist å kunne tilby Nordeas kunder bedre digitale tjenester. En av utfordringene Nordea gir oppstartsbedriftene, er å komme opp med gode ideer til banken på nye teknologiske områder som kognitiv teknologi, kunstig intelligens og blockchain. Men vi er også interessert i andre områder, og gjennom programmet håper vi å komme i kontakt med mange forskjellige oppstartsbedrifter som kan tilby spennende synergier, sier administrerende direktør i Nordea i Norge, Snorre Storset.

Utvelgelsen skjer i Oslo
De 50 mest lovende oppstartsbedriftene som søker, vil bli invitert til en oppstartsuke i Oslo i august. De beste 20–30 oppstartsbedriftene i denne gruppen får muligheten til å jobbe nært sammen med Nordea i høst.

- Nordea Accelerator er det største programmet i sitt slag i Norden. Vi ønsker å gi oppstartsbedriftene en unik mulighet til å jobbe i nært samarbeid med eksterne gründere, internasjonale teknologispesialister, eksperter i Nordea og viktige beslutningstakere. Min ambisjon er at de oppstartsbedriftene som deltar i Nordea Accelerator, skal tenke at det er en enorm forretningsmulighet som gjør at de både utvikler bedriften og nettverket sitt, sier Snorre Storset.

Nestholma Venture Accelerator var Nordeas samarbeidspartner i det første programmet og vil også være det i det nye programmet som nå har åpnet opp for søknader.

Det første Accelerator-programmet ble en suksess
Nordea arrangerte sitt første Accelerator-program vinteren 2015–2016. Alle de 12 oppstartsbedriftene som deltok i det første programmet, driver fortsatt virksomhet, og de fleste gjør det godt.

- Oppstartsbedriftene mottok over EUR 600.000 i ny finansiering, og for to av dem (Jenny og Feelingstream) forbereder Nordea faktiske piloter der mulighetene for langsiktige partnerskap vil bli vurdert nærmere. Nordea jobber også med et par av de andre oppstartsbedriftene om et mulig samarbeid, sier Snorre Storset.

Faktaboks:

• Søk på nett i perioden 12. mai–7. august
  • Oppstartsuke i Oslo i uke 34
  • Tre-måneders intensivt program
  • i Helsinki og Stockholm
  • Besøk http://nordeaaccelerator.com/
  • Følg oss på twitter @NordeaStartup

For mer informasjon:
Christian Steffensen, pressesjef i Norge, tlf.
+47 40882373

Tags: