Nordea åpner kontor i Shanghai

Nordea åpner kontor i Shanghai Nordea åpner et representasjonskontor i Shanghai og blir dermed den eneste nordiske banken som er representert både i Beijing og Shanghai. Shanghai-kontoret vil bli offisielt åpnet den 28. november. "Kina og Shanghai-regionen spesielt er den raskest voksende regionen når det gjelder de nordiske kundenes handel og investeringer i Asia, " sier Claes Calemark, sjef for Financial Institutions Asia. Åpningen av Shanghai kontoret er som følge av endringer i kundebehov og markedsutvikling. Det innbærer at ressurser flyttes fra Hong Kong til Shanghai nå som representasjonskontoret i Hong Kong skal lukkes. Nordeas bedriftskunder i Hong Kong vil i hovedsak bli betjent av Nordea-filialen i Singapore. Nordea har i tillegg en samarbeidsavtale med lokale banker i Hong Kong og i andre deler av Asia om betalingstjenester til lokale kunder. Beijing kontoret ble åpnet i 1984 og har hatt en stabil vekst. "Nordea sikter på å være der hvor kundene trenger oss, " sier Claes Calemark. "Det innebærer at vi styrker vårt nærvær i fastlands Kina er for å møte kundenes behov." For ytterligere informasjon: Claes Calemark, sjef for Financial Institutions Asia,+46 8 614 9345 Niclas Rusch, Area Manager North Asia, +46 8 614 7190 Lena Höglund Rosén, Group Media Relations, +46 8 614 6552 Nordea er det ledende finanskonsernet i Norden og Østersjøområdet, og virksomheten drives gjennom fire forretningsområder: Retail Banking, Asset Management and Life, Corporate and Institutional Banking og General Insurance. Nordeagruppen har nesten 10 millioner kunder, 1 260 bankfilialer og 125 forsikringskundesentre i 21 land. Nordeagruppen er en verdensleder innen nettbank, med nesten 2,6 millioner nettbankkunder. Nordeaaksjen er notert i Stockholm, Helsinki og København. www.nordea.com ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.waymaker.net Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/09/20011109BIT00560/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/11/09/20011109BIT00560/bit0001.pdf