Nordea blir navnet på K-Bank, Nordbanken, Merita og Unibank

Nordea blir navnet på K-Bank, Nordbanken, Merita og Unibank Fra mandag vil alle bankene i Nordea ta i bruk det nye navnet Nordea. Nordea, en forkortelse for Nordic Ideas, erstatter de tidligere navnene K-Bank, Nordbanken, Merita og Unibank, Navneskiftet er et felles tiltak. - Dette er enda et skritt i integreringen av Nordea. Vi har forpliktet oss til å tilby kundene i Norden den beste praksisen fra hvert land. Skritt for skritt skal vi utvikle bedre produkter og tjenester, sier Thorleif Krarup, konsernsjef i Nordea. Samtlige bankkontorer vil få nye skilt i løpet av de neste tre månedene. Det vil være aktiviteter i hvert land som skal venne kundene til det nye navnet på sin bank. De juridiske navnene endres til henholdsvis Nordea Bank Sverige AB (publ), Nordea Bank Finland Plc, Nordea Bank Danmark A/S og Nordea Bank Norge ASA. Nordea navnet er allerede tatt i bruk av Corporate and Institutional Banking, Investment Banking and Asset Management og av kontorene utenfor Norden. - Nordea betyr å dele og utveksle nordiske ideer. Et felles navn vil hjelpe oss med det, og det viser at vi skal gjøre Nordea-merkevaren til en verdi for konsernet med synergier på tvers av landegrensene til beste for kundene og aksjonærene, sier Thorleif Krarup. I fusjonsprosessene sa Nordea at konsernet vil få nytt navn og ny merkevarestrategi som skal støtte best mulig opp om virksomheten. For et år siden ble Nordea presentert som det nye konsernnavnet, og Nordea kunngjorde at det vil bli brukt av alle enheter når det var kommersielt forsvarlig. Navneskiftet i morgen gjør at integreringen av konsernet og kundebevisstheten om det nye navnet skjer raskere enn forutsatt. - Det vil være de samme medarbeiderne som betjener kundene på de samme stedene når K-Bank i morgen blir Nordea. Vårt landsdekkende nett av 160 bankkontorer med medarbeidere som kjenner sitt lokalmiljø og sin region er fortsatt vårt fremste konkurransefortrinn. Nordea viderefører prinsippet om at beslutninger skal tas i nærhet til kundene. Vår Nordea- tilhørighet gir våre kunder i tillegg tilgang til spesialkompetanse fra hele Norden, slik at vi i enda større grad skal kunne møte kundenes ønsker og behov, spesielt innen sparing, forsikring og electronic banking, sier Baard Syrrist, leder for Retail Banking Nordea Norge. For mer informasjon: Baard Syrrist, leder for Retail Banking Nordea Norge 22 48 59 46 Kjell J Flø, Informasjonsdirektør Nordea Norge 22 48 50 24. Mobil 901 87 748 Trykk her for å laste ned Nordea logoen ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.waymaker.net Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/02/20011202BIT00050/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/02/20011202BIT00050/bit0002.pdf