Nordea danner partnerskap med IBM

Nordea danner partnerskap med IBM Nordea innleder eksklusive forhandlinger med IBM om dannelsen av et partnerskap for IT-produksjon som skal fullføre konsolideringsprosessen I kjølvannet av Nordeas tidligere kunngjøring om konsolidering av IT- produksjonen, har konsernet innledet eksklusive forhandlinger med IBM om å akselerere endringsprosessen og bruke IBMs investeringer til å gjøre Nordeas IT-produksjonskostnader variable. Som en viktig del av partnerskapet planlegger Nordea å danne et joint venture-selskap sammen med IBM som har ett eneste formål. "I partnerskap med IBM kan vi øke farten på konsolideringen og dra nytte av IBMs erfaring fra hele verden når det gjelder å fungere som endringsagent for forandringsprosesser av denne størrelsen", sier Jarle Haug, konserndirektør for IT i Nordea. "Samtidig vil vi være i stand til å forbedre de opprinnelige synergieffektene ved å dele risikoen, og ha IBM ansvarlig for investeringene som er nødvendig for å gjennomføre forandringen". Løsningen er basert på IBMs 'e-business on demand', som vil sette Nordea i stand til bedre å overvåke og styre IT-forbruket ved å få IT-kapasitet og forretningsbehov på linje på en fleksibel måte. Planen er å sluttføre forhandlingene og starte partnerskapet i løpet av tredje kvartal 2003. Målet er at joint venture-selskapet skal bruke kompetanse fra alle fire nordiske land i en virtuell, kompetansedreven organisasjon, mens det sentraliserte datasenteret, som huser all felles maskinvare for konsernet, vil bli plassert i Sverige. For mer informasjon: Jarle Haug, sjef for Group IT, Nordea, + 46 8614 7918 Leif Lindqvist, General Manager IBM Global Services, Nordic region, +46 8 793 4570 Kjell J. Flø, Informasjonsdirektør, Nordea, +47 22 48 50 24 Per Vassbotn, Pressekontakt IBM Norge, Mobil +47 930 67 601 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/26/20030526BIT00260/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/26/20030526BIT00260/wkr0002.pdf