Nordea endrer forretningsmodellen for investment banking-aktivitetene

Nordea endrer forretningsmodellen for investment banking-aktivitetene Nordea skiller ut sine aksje- og Corporate Finance-aktiviteter. Formålet er å gjøre analysearbeidene uavhengige av hverandre, bedre samarbeidet i Corporate and Institutional Banking og dermed dra størst mulig fordel av konsernets ledende markedsposisjon i Norden. - Den tradisjonelle nordiske modellen med integrasjon av aksje- og Corporate Finance-aktivitetene blir mer og mer utsatt på grunn av begrensete aktiviteter innenfor børsintroduksjoner samt kostnadsstrukturen, sier Frans Lindelöw, konsernsjef i Nordea Securities. - Investorer etterspør også i økende grad uavhengig rådgivning, og derfor er våre kunder best tjent med at aksje- og Corporate Finance-aktivitetene skilles fra hverandre. Equities, som omfatter Nordeas aksjeaktiviteter, vil bli en enhet i Markets, mens Corporate Finance blir en enhet i Corporate Banking Division. Omorganiseringen av aksjeaktivitetene vil styrke utviklingen av merverditjenester, som aksje-, obligasjons- og valutarelaterte produkter. Som en del av Corporate Banking Division vil Corporate Finance dra nytte av Nordeas ledende markedsposisjon og forenkle corporate finance- rådgivningen til konsernets store gruppe av bedrifts- og institusjonelle kunder. Den nye strukturen vil gjøre det mulig med ytterligere rasjonalisering og deling av faste kostnader. Det er beregnet at omorganiseringen vil bety en nedbemanning på omtrent 75 medarbeidere i Nordea Securities og gi en samlet årlig kostnadsbesparelse på rundt EUR 12 millioner.<0} {0>The integration of activities will gradually take effect after the summer to be fully completed by year-end.<}100{> Integrasjonen vil berøre Nordea Securities virksomhet i alle fire land i Norden. Den nye organisasjonen vil gradvis tre i kraft etter sommeren og være endelig fullført ved utgangen av året.<0} - Med den nye strukturen og de betydelige kostnadsbesparelsene som er tatt de siste åtte månedene, har Nordea fått en bærekraftig plattform for aktivitetene innenfor investment banking som kan være lønnsomme selv under de nåværende dårlige markedsforholdene, sier Frans Lindelöw. For mer informasjon: Frans Lindelöw, konsernsjef i Nordea Securities, +46 8 407 92 01 Kjell J. Flø, informasjonsdirektør, 22 48 50 24 Nordea er det ledende finanskonsernet i Norden og Østersjøområdet, og virksomheten drives gjennom tre forretningsområder: Retail Banking, Corporate and Institutional Banking og Asset Management & Life. Nordea- konsernet har mer enn 10 millioner kunder og 1.240 bankkontorer. Nordea- konsernet er verdensleder innen nettbank, med 3,4 millioner nettbankkunder. Nordea-aksjen er notert i Stockholm, Helsinki og København. www.nordea.com ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/07/20030507BIT00500/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/07/20030507BIT00500/wkr0002.pdf