Nordea har 2 millioner nettbankkunder - målet er nå 2,7 millioner

Nordea har 2 millioner nettbankkunder - målet er nå 2,7 millioner Solo, Nordeas elektroniske banktjeneste, har i dag passert milepælen to millioner kunder. Solo er nå den overlegent mest brukte internettbanken i verden, med over 5 millioner pålogginger i måneden. Solo gir kundene verdens mest fleksible utvalg av finansprodukter og - tjenester, og er også en av verdens største nettbanker. Hans Dalborg, konsernsjefen i Nordea, anser filialnettet og nettbanktjenestene som integrerte og supplerende distribusjonskonsepter innenfor en flerkanalsstrategi. Dalborg tror ikke at nettbanking som et separat foretak ville hatt suksess. - Vi er nå i første rekke når det gjelder å møte den meget hurtige utviklingen og økende populariteten av mobiltelefoner. Utvalget av nettjenester og antall kunder øker hele tiden. Det er beregnet at antall Nordea nettkunder vil øke til omkring 2,7 millioner innen slutten av 2001. - Det er imidlertid en utbredt oppfatning at ikke engang kjempeinvesteringer i nettbanking gjør at kundene binder seg så nært til banken som de gjør gjennom et godt vedlikeholdt personlig forhold med de lokale bankfolkene. Det er kombinasjonen av en positiv bruk av den teknologiske utviklingen og selektive personlige tjenester som vil føre til suksess, sier Dalborg. I øyeblikket er Nordeas nettkunder fordelt på de forskjellige landene som følger: Finland 973 000, Sverige 681 000, Danmark 248 000 og Norge 142 000 kunder. Solo er den overlegent mest brukte nettbanken i verden. Nordeas nettkunder logger på mer enn 5 millioner ganger i måneden og betaler nesten 6 millioner fakturaer hver måned. Det er over 200 000 kunder som kjøper og selger aksjer via nettet, fordelt på 66 000 i Danmark, 66 000 i Finland, 55 000 i Sverige og 13 000 i Norge. Solo-markedet, med 500 butikker, er et av de livligste e-markedene i Norden. - Vi tar sikte på å tilby våre kunder bedre og mer personlige tjenester. Nordea fokuserer på å supplere de mer krevende rådgivningstjenestene som gis av person- og bedriftsrådgivere med spesialtilpassede og verdiskapende nettjenester. Neste generasjon med Solo-tjenester er på trappene, sier Bo Harald, konserndirektør i Nordea, med ansvar for nettbanking og betaling. Harald er stolt av den globale anerkjennelsen konsernet har mottatt for Solo-tjenestene i løpet av de siste ukene. Konsernet har mottatt flere priser: for beste online forretningsstrategi av bransjebladet "the Banker", for beste flerkanals bankteam av bladet "Banking Technology", for beste hjemmehørende bank i Norden av bladet "Euromoney", og Solo ble også sterkt anbefalt av "Euromoney.com" som beste detaljbank på nettet. Ytterligere informasjon: Bo Harald, Executive Vice, President, +358 9 165 42256, +358 50 64101 Antti Tainio, VP, Network Banking and Payments, +358 9 165 25154, +358 50 685 47 Lauri Peltola, Media Relations, +358 9 165 42324 Erik Evrén, Media Relations, + 46 8 614 8611 Jens Bekke, Media Relations, + 45 3333 3968 Kjell Flø, +47 22 48 50 24 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.bit.se Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/15/20001215BIT00440/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/15/20001215BIT00440/bit0002.pdf