• Nordea/

Nordea i samarbeid med både IBM og Microsoft om å tilby global infrastruktur for e-handelsbetalinger over Internett Nordea har inngått avtaler med IBM og Microsoft om en raskere gjennomføring av de betalingsstandardene som SWIFT har utviklet for Internett. Disse samarbeidsavtalene er et ledd i Nordeas strategi om å bruke sin stilling som verdens ledende nettbank til fordel for bedriftskundene. Den nye løsningen vil gjøre det mulig for bedrifter å redusere kostnader fordi finansielle meldinger blir sendt via ett system, og betalinger overføres via Internett. Gjennom samarbeidet skal IBM og Microsoft implementere et grensesnitt mot bedrifter som ønsker en sikker løsning for utenlandsbetalinger over det åpne internettet. - Som globale selskaper kan IBM og Microsoft støtte bedrifter som går over til et internettbasert miljø når det gjelder innkjøp og andre prosesser. Å ta i bruk løsningen vil være enkelt for bedriftene, fordi våre partnere tar seg av arbeidet med system-til-system integrasjonen, sier Bo Harald, leder av Electronic Banking i Nordea. - Banker og kundene deres mener at kostnader kan reduseres når innkjøp og finansielle prosesser flyttes til internettet. Nordeas engasjement i betalingssystemer via Indentrus og Internett bekrefter dette, sier Alec Nacamuli, Global Payments Executive, IBM Financial Sector. - Globale betalinger er et område som Microsoft nå fokuserer på for finansindustrien. Med vår allestedsnærværelse har vi en ideell posisjon når det gjelder å støtte en integrert betalingsinfrastruktur, sier Paul Shetler, leder for finanssektoren i Microsoft EMEA. Løsningen gjør det enklere for bedrifter å starte med e-handel. Det passer for alle, uansett størrelse. Handel på nettet reduserer kostnadene, gjør arbeidsprosessene raskere og utvider bedriftens marked. Fordelene vil være størst for store bedrifter og deres underleverandører som fokuserer på å optimalisere verdikjeden. For mer informasjon: Olli Kähkönen, leder av Extended Cash Management, +358 9 165 53246, +358 50 350 9727 Matti Karvonen, Electronic Banking Services, +358 9 165 24900, +358 50 64 103 Liisa Laine, Media Relations, +358 9 165 42655, +358 50 66839 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.waymaker.net Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/01/20021001BIT00270/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/01/20021001BIT00270/wkr0002.pdf