Nordea inngår partnerskap med private equity-pioner

Nordea Asset Management inngår partnerskap med Jan Ståhlberg, en pioner innen internasjonal private equity-virksomhet. Partnerskapet vil skje gjennom et joint venture-selskap som skal investere i ikke-børsnoterte selskaper med tydelige bærekraftsmål.

Målet er å skape et sterkt partnerskap som bidrar til FNs bærekraftsmål. Jan Ståhlbergs omfattende kompetanse innen private equity kombineres med Nordea Asset Managements ledende posisjon innen ESG-analyse (miljømessige, sosiale og forretningsetiske forhold).

– Vi får en unik mulighet til å innlemme ESG-faktorer i private equity-investeringer. Med dette kan vi bidra på en bærekraftig måte, sier Nils Bolmstrand, leder av Nordea Asset Management.

Ifølge Nils Bolmstrand har Nordea Asset Managements eksisterende kundebase vist stor interesse i å øremerke investeringer til bærekraftige private equity-prosjekter.

– Bærekraft og ESG er megatrender som er kommet for å bli. Vi ser på det som en forpliktelse og en mulighet til å være del av denne utviklingen. Vi ser frem til å hjelpe kunder med å gripe disse mulighetene, sier Nils Bolmstrand.

– Gjennom etableringen av Trill Impact ønsker jeg å lede investeringer mot ideer som vil gjøre verden til et bedre sted. Jeg er overbevist om at slike investeringer er mulig. Nordea kan bidra med bærekraftsanalyser i verdensklasse, og det er en ære å ha dem med som en verdifull partner på denne reisen, sier Jan Ståhlberg.

Investeringsfilosofilen til det nye joint venture-selskapet er å investere i selskaper med en forretningsmodell som vil bidra til at vi kan oppnå FNs bærekraftsmål, og å måle den positive ESG-innvirkningen både på spesifikke investeringer og på tvers av investeringsporteføljen.

For mer informasjon:
Nils Bolmstrand, leder av Nordea Asset Management +46 10-1565662

Synne Ekrem, kommunikasjonssjef, Nordea i Norge, +47 997 67 996

1. Pressemelding publisert 8. mars 2019 og oppdatert 28. mars 2019.

Vi bygger sterke og nære relasjoner gjennom vårt engasjement for kundene og samfunnet. Vi hjelper kundene våre med å nå mål og virkeliggjøre drømmer gjennom å tilby relevante finansielle løsninger. Vi er den største banken i Norden og et av de ti største finanskonsernene i Europa målt etter markedsverdi med rundt 11 millioner kunder. Nordea-aksjen er notert på Nasdaq Helsinki, Nasdaq Copenhagen og Nasdaq Stockholm. Les mer om oss på nordea.com.

Tags: